Schema’s maken in Canva

Landingspages maken voor Google

Een landingspage in je website is een speciale pagina die gecreëerd is om los van de rest van je website te bekijken. Dit is dus in principe de eerste pagina die deze bezoekers zien, ze komen niet via de homepage of het menu op deze pagina. Mensen komen op deze pagina vanuit Google. Of doordat ze via een andere link van buitenaf (bijvoorbeeld van een andere website of via een specifieke actie ) op je website komen. Over het algemeen zijn deze pagina’s niet opgenomen in het menu van de website.

Landingspages voor Google

Een manier om je vindbaarheid in Google te vergroten is door het creëren van landingspages. Je maakt specifieke pagina’s aan voor een speciale groep mensen, die je een speciale aanbieding wilt doen. Ben je bijvoorbeeld een fysiotherapeut en werk je in Zeist? Dan kan het een goed idee zijn om op je website een pagina te maken met de titel ‘Fysiotherapie in Zeist’.

Wat staat erop?

Op de pagina zet je gewoon je algemene informatie voor nieuwe klanten, en je laat nog een paar keer (niet meer dan 3 a 4x) het woord ‘Zeist’ en het woord ‘fysiotherapie’ terugkomen. Hiermee geef je Google de informatie dat deze pagina speciaal geschikt is voor mensen die zoeken op de zoekwoorden ‘Zeist’ en ‘fysiotherapie’.  Het is wel belangrijk dat je voor deze pagina een nieuwe tekst maakt, dus dat je niet gewoon de tekst gebruikt die ook elders op je website staat, want anders ziet Google het als dubbele content, en daar krijg je strafpunten voor. Je mag wel een paar dezelfde zinnen gebruiken, maar niet klakkeloos een tekst kopiëren.

Wil je ook gevonden worden in De Bilt? Dan maak je een tweede pagina aan, met de titel ‘Fysiotherapie in De Bilt’. Ook op deze pagina komt een algemene tekst waar een keer of 3 a 4 de woorden ‘Fysiotherapie’ en ‘De Bilt’ in voorkomen. Doe het niet vaker dan 3 of 4 keer, anders vindt Google het verdacht worden, en kan je juist weer strafpunten geven.

Een specifieke doelgroep

Zo kun je speciale pagina’s maken voor speciale groepen mensen. Dit kan goed met mensen die een fysieke locatie hebben (zoals mensen uit de Bilt) maar je zou ook aan andere kenmerken kunnen denken van specifieke groepen mensen, bijvoorbeeld aan ‘zwangere vrouwen’ (de pagina heet dan Fysiotherapie en Zwangerschap oid). Denk er steeds goed over na wat iemand zelf als zoekwoord zou gebruiken. Een zwangere vrouw zoekt volgens mij namelijk niet op ‘zwangere vrouw’, maar eerder op ‘fysiotherapie en zwangerschap’ of gewoon ‘fysiotherapie, zwanger’.

Een specifieke vraag

Je kunt ook een pagina maken die precies antwoord geeft op een vraag die mensen zullen googlen. Bijvoorbeeld ‘in hoeverre kan ik sporten met rugpijn? ’ Dan maak je een pagina met deze vraag als titel. Op de pagina geef je antwoord en zorg je ervoor dat het woord ‘sporten’ en ‘rugpijn’ nog een keer of 3 terug komen, zeker in de titels van de pagina (H1) en nog eens bovenaan, en ook nog eens onderaan.  Dit is ook de reden waarom het goed is om een blog op je website te hebben met artikelen,  in een blog artikel wordt meestal een bepaalde vraag beantwoord, en dat helpt je om gevonden te worden.

Call to action

Zorg er altijd voor bij een landingspagina dat je je bezoekers stimuleert om een volgende actie te doen. Dus eindig met een ‘call te action’. Dat kan iets zijn als ‘neem voor meer informatie contact op ..’ Maar nog beter is een speciale actie met een specifieke termijn, zoals ‘dit voorjaar kun je makkelijk meedoen met …’ Of de maand juni zijn er proefsessies te boeken, kijk hier >’

Nog meer tips om gevonden te worden?

Bekijk hier mijn andere tips voor google >

Gevonden worden in Google

Als je een website hebt, dan is het ook wel fijn om gevonden te worden in zoekmachines, zoals Google. Grote bedrijven hebben speciale mensen in dienst om ervoor te zorgen dat ze hoog komen in de zoekresultaten. Het is, met andere woorden, helaas niet meer zo eenvoudig. Er spelen veel factoren mee, zoals bijvoorbeeld hoeveel concurrenten je hebt, die op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden, en hoe je website in elkaar zit. Gelukkig kun je een aantal dingen doen. Het geeft geen garantie, want als alle concurrerende websites hetzelfde doen, kom je weer allemaal even hoog uit, maar waarschijnlijk helpt het.

Eerst hoe het werkt

Zoekmachines geven je website een aantal punten op bepaalde zoekwoorden en beoordelen hiermee of ze je website belangrijk vinden. Belangrijke websites komen hoger op de lijst. Zoekmachines vertellen je niet precies hoe ze je scoren, maar ze zeggen wel wat ze belangrijk vinden.

Zoekmachines kijken o.a. naar:

  • Hoe lang bestaat je website al?
  • Hoeveel bezoekers heeft je website nu? (veel bezochte websites komen hoger)
  • Hoe vaak staat er nieuwe informatie op de website? (websites met regelmatig nieuwe informatie scoren hoger)
  • Is de website technisch up to date? (websites met verouderde codes scoren lager)
  • Hoeveel andere websites verwijzen naar jouw website, binnen hetzelfde thema? (websites waar veel naar verwezen wordt, scoren hoger)
  • Is de website beveiligd, heeft het een SSL certificaat? (onbeveiligde websites scoren lager)
  • Adverteer je zelf op google, maak je bijvoorbeeld gebruik van adwords? (klanten van google scoren hoger)
  • Is je website snel? (trage websites scoren lager)
  • Zijn je teksten relevant t.o.v. je zoekwoorden? (relevante teksten scoren hoger, zie uitleg hieronder)

 

Wat kun je doen?

Eerst zorg je ervoor dat je website technisch in orde is, qua code, snelheid, en beveiliging. Daarna kun je je teksten zo aanpassen dat je beter gevonden wordt. Je begint hiervoor met het bepalen van je zoekwoorden.

  • Bepaal de belangrijkste zoekwoorden waarop je denkt dat je klanten je zullen zoeken. Dit hoeven er niet zoveel te zijn, het kan al met bijvoorbeeld 4 woorden. (ik ken grote websites die iemand fulltime in dienst hebben voor de zoekmachineoptimalisatie op één zoekwoord, dus een zoekwoord kan genoeg zijn). Als je bijvoorbeeld een acupunctuur praktijk hebt, dan is het waarschijnlijk dat mensen je zullen zoeken op een combinatie van de woorden acupunctuur en hun woonplaats, dus bijvoorbeeld ‘Acupunctuur Bussum’. Dit zijn dan je belangrijkste zoekwoorden. Wellicht wil je ook de omgeving van Bussum erbij hebben, omdat mensen uit de omgeving ook komen. Dan neem je bijvoorbeeld Hilversum en Huizen er ook bij. Misschien is er nog iets, waarvan je denkt dat mensen erop kunnen zoeken, zoals bijvoorbeeld pijnloos, dan neem je dat ook. Je hebt nu de woorden ‘Acupunctuur, Bussum, Hilversum, Huizen en Pijnloos’
    Let op: Zie dat de zoekwoorden anders zijn dan de woorden die je wellicht zelf zou gebruiken om je praktijk te omschrijven, zoals bijvoorbeeld ‘effectief, professioneel, vriendelijk ’ of wat nog meer. Dit zijn woorden die mensen normaal gesproken niet gebruiken om mee te zoeken. Denk goed na wat je zelf zou intypen als je bijvoorbeeld een acupuncturist zou zoeken. Zoekwoorden zijn meestal heel simpel en praktisch.
  • Nu kun je je website kritisch bekijken op deze zoekwoorden, dit zijn de woorden waarop je wilt scoren. Om te scoren zorg je er bijvoorbeeld voor dat de woorden in de naam van de website zitten ‘www.acupunctuurbussum.nl’, of in de titel van de pagina’s. Je zorgt ervoor dat deze woorden aan het begin van de pagina in de tekst gebruikt worden, en in de kopjes op de pagina. Maar gebruik de woorden wel met mate. Het moet niet onnatuurlijk overkomen, teksten moeten wel natuurlijk blijven. Als Google doorheeft dat je de naam alleen gebruikt voor de zoekresultaten, en dat het inhoudelijk niet meer klopt, krijg je strafpunten.
  • Elke pagina heeft een korte beschrijving, die je in Google in het overzicht te zien krijgt, een zogenaamde ‘metadescription’. Zorg ervoor dat je deze description invult per pagina, en dat je belangrijke zoekwoorden hierin terug komen. Gebruik hierin alleen de woorden die ook op de pagina voorkomen.
  • Je kunt ook extra pagina’s aanmaken, die niet in het menu van je website staan, maar die alleen via de zoekmachines te vinden zijn. Je maakt bijvoorbeeld een extra pagina die heet ‘Acupunctuur in Bussum’. Op deze pagina zet je gewone informatie over acupunctuur, maar ook in de titels en de koppen zinnen als ‘Op zoek naar acupunctuur in Bussum?’ Zodat je zoekwoorden gedekt zijn. Zo kun je ook een pagina maken voor Huizen en Hilversum. Pas wel op: als je meerdere pagina’s met ongeveer dezelfde teksten hebt, kun je weer strafpunten van Google krijgen. Lees hier meer over deze landingspages >
  • Zorg ervoor dat de URL, het webadres van een pagina, klopt met de zoekwoorden. Dus dat een Url van zo’n pagina bijv is www.jouwdomeinnaam.nl/acupunctuur-in-bussum

Begin een blog / nieuwsberichten

Als er regelmatig iets nieuws op de website te lezen valt, krijg je meer punten. Dat hoeft niet elke week. Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld elk kwartaal, kan al helpen. Lange blog artikelen krijgen meer punten dan korte artikelen, maar ook hier geldt: het moet wel kloppen. Beter een kort artikel met relevante informatie, dan een lang artikel met tekst die er bij is gesleept voor de zoekwoorden. Zorg dat de onderwerpen van je blog artikelen gaan over vragen waar mensen op zouden zoeken. De titel van dit artikel (Gevonden worden in Google) is een goede titel, want mensen typen deze woorden letterlijk ik als ze informatie zoeken.

Maak specifieke pagina’s over een bepaalde vraag

Als een blog je teveel werk is, kun je ook een paar pagina’s schrijven rond een aantal zoekwoorden waarvan je denkt dat mensen ze zullen gebruiken. Meestal zijn dat algemene vragen die mensen hebben (en die je klanten je vaak stellen).  In het voorbeeld voor acupunctuur zou je bijvoorbeeld een algemene pagina kunnen maken over:

  • Doet acupunctuur pijn?
  • Helpt acupunctuur tegen migraine?
  • Alles over acupunctuur en bevallen

Of andere vragen waarvan je denkt dat mensen ze googlen. Als je deze vraag vervolgens in de pagina titel, in de url en in de kop van de tekst laat terugkomen, dan krijg je punten op deze zoekwoorden. Dit soort pagina’s noemen ze ‘Landingspages’. Lees hier meer over landingspages >

Zoek websites die naar je kunnen linken

Wellicht zijn er collega’s sites die naar jouw site willen linken, wellicht kunnen jullie naar elkaar linken. Er zijn voor bijna elke beroepsgroep ook overzichtswebsites te vinden, waar je, soms voor een klein bedrag, op getoond kunt worden. Soms zijn ze gratis. Je vindt deze overzichtswebsites door zelf te zoeken op je zoekwoorden. Als deze sites naar jou verwijzen, krijgt jouw website punten. Bovendien hebben deze sites vaak veel bezoekers, en kun je ook rechtstreeks van deze sites bezoekers krijgen.

Trefwoorden

Vroeger kon je aan een webpagina ook bepaalde trefwoorden meegeven, waar je op gevonden kon worden, de zogenaamde keywords. Google geeft al een aantal jaar aan hier niet meer naar te kijken, het invullen van keywords voor je website heeft dus niet meer zoveel zin.

20 Tips voor het schrijven van teksten voor websites

Tekst op een website wordt heel anders gelezen dan tekst in een folder of boek. Het belangrijkste verschil is dat mensen over het algemeen niet zo graag lezen van een beeldscherm, en weinig geduld hebben. Meestal ‘scannen’ ze een website om zo snel mogelijk te zien of de tekst die er staat interessant is. Mensen lezen nooit een hele website, en nooit van voor naar achter.

Je kunt de tekst opdelen in hapklare blokjes, met duidelijke en aantrekkelijke kopjes erboven. Zorg er daarnaast voor dat de tekst elementen bevat die de bezoeker verleiden om te lezen, zoals opsommingen, tabellen en quotes.


20 tips voor het schrijven van teksten voor websites


1. Gebruik zo weinig mogelijk tekst

Heb je een tekst geschreven? Loop alle zinnen na en vraag je bij elke zin af: kan deze weg? Schrap zoveel mogelijk. Hoe korter je teksten, hoe beter.

2. Korte alinea’s

Verdeel je tekst in korte alinea’s van een paar zinnen, met daarboven duidelijke en aantrekkelijke kopjes.

3. Maak aantrekkelijke en inhoudelijke kopjes en subkopjes

Gebruik liever: ‘De training heeft naast de lesdagen ook oefeningen voor thuis’ dan ‘Inhoud van de training’.

4. Gebruik trefwoorden en maak belangrijke woorden vet

Je kunt trefwoorden vet maken als visuele ankers, zoals in deze tekst is gedaan.

5. Korte, eenvoudige zinnen

Zijn je zinnen niet te lang? Gebruik zo min mogelijk komma’s en start liever een nieuwe zin. Hardop voorlezen helpt: als je moeite hebt een zin in één keer vloeiend uit te spreken, is hij te lang. Gebruik zinnen die je in een normaal gesprek ook zou zeggen.

6. Maak lijstjes

Lijstjes trekken makkelijk aandacht en maken de tekst overzichtelijk. Bijvoorbeeld: ‘Vijf resultaten van deze training’ of ‘Vijf redenen om mee te doen’. Beperk je tot maximaal zeven punten.

7. Gebruik tabellen

Een tabel kan informatie overzichtelijker maken.

8. Gebruik zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden

Schrap woorden als kunnen, willen, zullen, hebben, worden, lijken zoveel mogelijk.

  • Liever: ‘Deze training helpt je sneller en effectiever te onderhandelen’
  • In plaats van: ‘Deze training zal je de mogelijkheid kunnen geven om sneller en effectiever te onderhandelen’

9. Vermijd formele taal

Een website heeft van zichzelf al een afstandelijke toon. Formele taal maakt dit vaak nog erger. Zelfs de website van de Belastingdienst gebruikt eenvoudige taal. Geef je tekst warmte en menselijkheid.

10. Gebruik quotes met een afwijkende opmaak

Quotes breken de tekst en trekken de aandacht. Maak ze italic, bold, groter of in een andere kleur. Een quote van een tevreden klant, een belangrijke overtuiging of een recensie kan de lezer nieuwsgierig maken.

11. Maak teksten persoonlijk

  • Liever: ‘Zodra we je aanmelding binnen hebben, sturen we je zo snel mogelijk een bevestiging’
  • In plaats van: ‘Zodra u zich heeft aangemeld, ontvangt u zo snel mogelijk een bevestiging’

12. Gebruik geen ‘u’

Tenzij je een heel formeel bedrijf hebt, zoals een advocatenkantoor of makelaar. In veel gevallen kun je de tekst ook herschrijven zodat je ‘u’ of ‘je’ helemaal niet hoeft te gebruiken.

13. Wees concreet, vermijd abstracties

  • Liever: ‘Ruim 70% van onze deelnemers voelt al na 3 maanden veel meer ontspanning en valt sneller in slaap’
  • In plaats van: ‘De training helpt je te ontspannen en zorgt dat je lekker in je vel zit’

14. Begin een pagina met een samenvatting

Bezoekers lezen vaak alleen de eerste alinea. Zet hierin de kernboodschap.

  •  Begin niet met een uitleg over hoe iets tot stand is gekomen, maar geef direct aan waar de pagina over gaat en wat de lezer eraan heeft.
  • Gebruik de samenvatting ook op overzichtspagina’s, gevolgd door een ‘lees verder >’.
  • Zorg dat je zoekwoorden terugkomen in de titel en eerste alinea. Dit is goed voor de duidelijkheid én voor Google.

15. Gebruik koppen om een statement te maken

  • In plaats van ‘Over ons’, kun je ook schrijven: ‘Wij zetten ons in voor jouw werkgeluk’. Dat nodigt uit om verder te lezen.

16. Gebruik interne links

Verwijs bezoekers naar andere relevante delen van je website. Bijvoorbeeld:

  • ‘Aanmelden voor deze training >’
  • ‘Lees meer over de trainers >’

17. Gebruik externe links

Bied extra achtergrondinformatie door naar andere websites te verwijzen. Zet er altijd bij dat de bezoeker naar een andere site gaat, zoals:

  •  ‘Lees meer over belastingvoordeel op de website van de Belastingdienst >’

Laat externe links openen in een nieuw venster, zodat jouw website op de achtergrond actief blijft.

18. Controleer je tekst door hem hardop voor te lezen

  • Overal waar je hapert, is de zin te ingewikkeld.
  • Nog beter: laat iemand anders je tekst voorlezen. Waar hij of zij struikelt, kun je de tekst verbeteren.

19. Controleer je tekst op spelling

  •  Een spelfout is zo gemaakt en komt slordig over.
  • Laat je tekst nalezen door iemand anders of gebruik een spellingschecker.

20. Vermijd vakjargon

Vraag iemand buiten je vakgebied om je tekst te lezen. Vaak zijn termen die jij dagelijks gebruikt voor anderen helemaal niet zo duidelijk.

Gratis foto’s voor je website of publicatie

Een website of publicatie wordt veel aantrekkelijker als er op elke pagina foto’s staan. Maar hoe kom je aan foto’s om je verhaal te versterken? Er zijn inmiddels redelijk wat verzamelwebsites van gratis foto’s waar (amateur) fotografen hun foto’s geschonken hebben om gratis te gebruiken. Soms gelden er voor bepaalde foto’s wel restricties, bijvoorbeeld dat je ze niet voor commerciële doeleinden of drukwerk mag gebruiken. Of de gratis foto’s en betaalde foto’s staan door elkaar. Dat is op zich geen probleem, je ziet altijd wanneer het om een betaalde foto gaat, dan kun je hem niet zomaar downloaden.

Voorbeelden van gratis foto websites die ik af en toe gebruik zijn:

pikwizard.com
unsplash.com/
www.freeimages.com*
www.freerangestock.com*
www.freeimages.co.uk
www.imageafter.com

* Voor deze sites moet je eerst een account aanmaken.
Sommige van deze websites bieden naast de gratis foto’s ook ‘betaalde’ foto’s aan. Meestal kun je zien wat er niet gratis is aan een watermerkje op de foto.

Handleiding WordPress

Hier mijn handleiding voor WordPress websites. Speciaal voor mensen die een WordPress website hebben laten maken en daarin zelf teksten willen aanpassen. De handleiding vertelt bijvoorbeeld in eenvoudige stappen hoe je een tekst aanpast, een nieuwe pagina maakt, foto’s invoegt of bewerkt, het menu aanpast of een pdf bestand upload.

Naar de handleiding >

Een lettertype kiezen voor een logo of huisstijl

Voor ik een huisstijl of logo ontwerp kies ik van te voren samen met een klant een lettertype. Lettertypes hebben een grote invloed op de sfeer en de uitstraling van een ontwerp. Kies je voor een modern of een klassiek lettertype? Heeft het lettertype rondingen, versieringen of wil je het zo strak mogelijk? Kies je voor normale letters of komt alles in hoofdletters? Hier een aantal voorbeelden van lettertypes op een rijtje, om het kiezen te vereenvoudigen.

Voorbereiding briefing voor vormgeving website

Tijdens de briefing voor de vormgeving maken we een zo goed mogelijk beeld van hoe de website er uit moet komen te zien. We kijken hiervoor naar een aantal dingen:

  • Het doel van de website
    Is de website bijvoorbeeld vooral wervend of juist informatief?
  • De doelgroep van de website
    Wie gebruiken de website het meest, wat voor soort mensen zijn dit, wat vinden zij mooi?
  • De belangrijkste boodschap van de website
    De belangrijkste boodschap moet door de vormgeving ondersteund worden. Als je boodschap bijvoorbeeld is ‘Wij zijn de goedkoopste’, dan moet deze boodschap duidelijk te zien zijn aan de kleuren en vormen op de website.

Deze elementen bepalen samen de sfeer van de website. Tijdens de briefing gaan we op zoek naar woorden die een sfeer oproepen. Om je voor te bereiden op de briefing kun je alvast kijken welke sfeer je denkt dat de website zou moeten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan woorden als:

  • modern,  jong, fris
  • rustig,  eenvoudig, helder
  • warm, menselijk, betrokken
  • vrouwelijk
  • kleurrijk
  • technisch
  • klassiek, betrouwbaar, gerenommeerd
  • levendig, veel te doen, sfeervol
  • degelijk, zakelijk, wetenschappelijk
  • mannelijk
  • strak, minimalistisch
  • organisch

Voorbeelden

Als je een paar sfeer woorden gekozen hebt, probeer hier dan voorbeelden bij te vinden. Iedereen heeft een ander beeld bij het woord ‘zakelijk’, dus als de sfeer zakelijk moet worden, gaan we tijdens de briefing jouw soort zakelijk proberen te definiëren. De voorbeelden kunnen websites zijn, maar ook folders of andere ontwerpen die een sfeer aangeven. Tijdens de briefing bekijken we zoveel mogelijk voorbeelden. Het kan zijn dat het ene voorbeeld de juiste kleur heeft, terwijl het ander voorbeeld passend is qua lettertype, of gebruik van foto’s.

Concurrentie

Verder kijken we naar de websites van concurrenten of soortgelijke websites. Het is belangrijk om een beeld te hebben van wat voor websites je bezoekers nog meer bekijken en hoe jij er uit wilt zien ten opzichte van je concurrentie. Zo bepaal je je positie in de markt, wat jouw verschillen zijn ten opzichte van je concurrentie.