Landingspage
Een landingspage in je website is een speciale pagina die gecreëerd is om los van de rest van je website te bekijken. Dit is dus in principe de eerste pagina die deze bezoekers zien, ze komen niet via de homepage of het menu op deze pagina. Mensen komen op deze pagina vanuit Google. Of doordat ze via een andere link van buitenaf (bijvoorbeeld van een andere website of via een specifieke actie ) op je website komen. Over het algemeen zijn deze pagina’s niet opgenomen in het menu van de website.
Landingspages voor Google
Een manier om je vindbaarheid in Google te vergroten is door het creëren van landingspages. Je maakt specifieke pagina’s aan voor een speciale groep mensen, die je een speciale aanbieding wilt doen. Ben je bijvoorbeeld een fysiotherapeut en werk je in Zeist? Dan kan het een goed idee zijn om op je website een pagina te maken met de titel ‘Fysiotherapie in Zeist’.
Wat staat erop?
Op de pagina zet je gewoon je algemene informatie voor nieuwe klanten, en je laat nog een paar keer (niet meer dan 3 a 4x) het woord ‘Zeist’ en het woord ‘fysiotherapie’ terugkomen. Hiermee geef je Google de informatie dat deze pagina speciaal geschikt is voor mensen die zoeken op de zoekwoorden ‘Zeist’ en ‘fysiotherapie’. Het is wel belangrijk dat je voor deze pagina een nieuwe tekst maakt, dus dat je niet gewoon de tekst gebruikt die ook elders op je website staat, want anders ziet Google het als dubbele content, en daar krijg je strafpunten voor. Je mag wel een paar dezelfde zinnen gebruiken, maar niet klakkeloos een tekst kopiëren.
Wil je ook gevonden worden in De Bilt? Dan maak je een tweede pagina aan, met de titel ‘Fysiotherapie in De Bilt’. Ook op deze pagina komt een algemene tekst waar een keer of 3 a 4 de woorden ‘Fysiotherapie’ en ‘De Bilt’ in voorkomen. Doe het niet vaker dan 3 of 4 keer, anders vindt Google het verdacht worden, en kan je juist weer strafpunten geven.
Een specifieke doelgroep
Zo kun je speciale pagina’s maken voor speciale groepen mensen. Dit kan goed met mensen die een fysieke locatie hebben (zoals mensen uit de Bilt) maar je zou ook aan andere kenmerken kunnen denken van specifieke groepen mensen, bijvoorbeeld aan ‘zwangere vrouwen’ (de pagina heet dan Fysiotherapie en Zwangerschap oid). Denk er steeds goed over na wat iemand zelf als zoekwoord zou gebruiken. Een zwangere vrouw zoekt volgens mij namelijk niet op ‘zwangere vrouw’, maar eerder op ‘fysiotherapie en zwangerschap’ of gewoon ‘fysiotherapie, zwanger’.
Een specifieke vraag
Je kunt ook een pagina maken die precies antwoord geeft op een vraag die mensen zullen googlen. Bijvoorbeeld ‘in hoeverre kan ik sporten met rugpijn? ’ Dan maak je een pagina met deze vraag als titel. Op de pagina geef je antwoord en zorg je ervoor dat het woord ‘sporten’ en ‘rugpijn’ nog een keer of 3 terug komen, zeker in de titels van de pagina (H1) en nog eens bovenaan, en ook nog eens onderaan. Dit is ook de reden waarom het goed is om een blog op je website te hebben met artikelen, in een blog artikel wordt meestal een bepaalde vraag beantwoord, en dat helpt je om gevonden te worden.
Call to action
Zorg er altijd voor bij een landingspagina dat je je bezoekers stimuleert om een volgende actie te doen. Dus eindig met een ‘call te action’. Dat kan iets zijn als ‘neem voor meer informatie contact op ..’ Maar nog beter is een speciale actie met een specifieke termijn, zoals ‘dit voorjaar kun je makkelijk meedoen met …’ Of de maand juni zijn er proefsessies te boeken, kijk hier >’
Nog meer tips om gevonden te worden?
Bekijk hier mijn andere tips voor google >
Landingspages maken voor Google
/0 Reacties/in online marketing, website tips /door adminLandingspage
Een landingspage in je website is een speciale pagina die gecreëerd is om los van de rest van je website te bekijken. Dit is dus in principe de eerste pagina die deze bezoekers zien, ze komen niet via de homepage of het menu op deze pagina. Mensen komen op deze pagina vanuit Google. Of doordat ze via een andere link van buitenaf (bijvoorbeeld van een andere website of via een specifieke actie ) op je website komen. Over het algemeen zijn deze pagina’s niet opgenomen in het menu van de website.
Landingspages voor Google
Een manier om je vindbaarheid in Google te vergroten is door het creëren van landingspages. Je maakt specifieke pagina’s aan voor een speciale groep mensen, die je een speciale aanbieding wilt doen. Ben je bijvoorbeeld een fysiotherapeut en werk je in Zeist? Dan kan het een goed idee zijn om op je website een pagina te maken met de titel ‘Fysiotherapie in Zeist’.
Wat staat erop?
Op de pagina zet je gewoon je algemene informatie voor nieuwe klanten, en je laat nog een paar keer (niet meer dan 3 a 4x) het woord ‘Zeist’ en het woord ‘fysiotherapie’ terugkomen. Hiermee geef je Google de informatie dat deze pagina speciaal geschikt is voor mensen die zoeken op de zoekwoorden ‘Zeist’ en ‘fysiotherapie’. Het is wel belangrijk dat je voor deze pagina een nieuwe tekst maakt, dus dat je niet gewoon de tekst gebruikt die ook elders op je website staat, want anders ziet Google het als dubbele content, en daar krijg je strafpunten voor. Je mag wel een paar dezelfde zinnen gebruiken, maar niet klakkeloos een tekst kopiëren.
Wil je ook gevonden worden in De Bilt? Dan maak je een tweede pagina aan, met de titel ‘Fysiotherapie in De Bilt’. Ook op deze pagina komt een algemene tekst waar een keer of 3 a 4 de woorden ‘Fysiotherapie’ en ‘De Bilt’ in voorkomen. Doe het niet vaker dan 3 of 4 keer, anders vindt Google het verdacht worden, en kan je juist weer strafpunten geven.
Een specifieke doelgroep
Zo kun je speciale pagina’s maken voor speciale groepen mensen. Dit kan goed met mensen die een fysieke locatie hebben (zoals mensen uit de Bilt) maar je zou ook aan andere kenmerken kunnen denken van specifieke groepen mensen, bijvoorbeeld aan ‘zwangere vrouwen’ (de pagina heet dan Fysiotherapie en Zwangerschap oid). Denk er steeds goed over na wat iemand zelf als zoekwoord zou gebruiken. Een zwangere vrouw zoekt volgens mij namelijk niet op ‘zwangere vrouw’, maar eerder op ‘fysiotherapie en zwangerschap’ of gewoon ‘fysiotherapie, zwanger’.
Een specifieke vraag
Je kunt ook een pagina maken die precies antwoord geeft op een vraag die mensen zullen googlen. Bijvoorbeeld ‘in hoeverre kan ik sporten met rugpijn? ’ Dan maak je een pagina met deze vraag als titel. Op de pagina geef je antwoord en zorg je ervoor dat het woord ‘sporten’ en ‘rugpijn’ nog een keer of 3 terug komen, zeker in de titels van de pagina (H1) en nog eens bovenaan, en ook nog eens onderaan. Dit is ook de reden waarom het goed is om een blog op je website te hebben met artikelen, in een blog artikel wordt meestal een bepaalde vraag beantwoord, en dat helpt je om gevonden te worden.
Call to action
Zorg er altijd voor bij een landingspagina dat je je bezoekers stimuleert om een volgende actie te doen. Dus eindig met een ‘call te action’. Dat kan iets zijn als ‘neem voor meer informatie contact op ..’ Maar nog beter is een speciale actie met een specifieke termijn, zoals ‘dit voorjaar kun je makkelijk meedoen met …’ Of de maand juni zijn er proefsessies te boeken, kijk hier >’
Nog meer tips om gevonden te worden?
Bekijk hier mijn andere tips voor google >
Wat is een goed logo?
/in tips /door adminWaar moet je aan denken als je een logo wilt (laten) maken? We kunnen bij logo’s praten over wat je mooi vindt of niet. Een logo maken is een zoektocht naar wat jij als bedrijf wilt uitstralen. Maar naast het persoonlijke of unieke van een logo zijn er ook een paar algemene dingen om rekening mee te houden, als je een logo gaat (laten) maken.
8 valkuilen om te vermijden, als je een logo gaat (laten) maken
Ik houd ook van sierlijke geschreven letters en mooie getekende lijntjes. Maar zo’n sierlijk, dun logo valt heel gauw weg als je een samenwerking aangaat met andere organisaties, en dan is het jammer als niemand jouw mooie sierlijke logo gezien heeft, omdat het wordt overstemd door de vettere logo’s die er naast staan.
Heb je wel een logo nodig?
Vraag jezelf eens af of je wel een logo nodig hebt, om te beginnen? Als ik een website ontwerp voor mensen die geen logo hebben, dan is er soms (nog) geen logo nodig. De naam van de organisatie in een bepaald lettertype en kleur passend bij de website is vaak prima als logo, zeker voor startende bedrijven. Een logo kan ook afbreuk doen van het ontwerp, doordat het teveel aandacht vraagt. Er is niets mis met een neutraal en duidelijk logo. Wat mij betreft vertelt je website of je folder je verhaal en is je logo ondersteunend, ik ben geen voorstander van logo’s die hele bedrijfsconcepten moeten overbrengen.
Bekijk hier een paar websites die ik gemaakt heb met een heel neutraal logo:
https://www.dieuwertjestegeman.nl
https://senang.nl/
https://wesselschot.nl/
https://www.amandusboelens.nl/
Inspiratie
Als ik een logo ga maken, bekijk ik samen met de opdrachtgever altijd eerst een heleboel logo’s. Op pinterest heb ik een aantal logo’s verzameld, bekijk mijn verzamelde logo’s hier >
Zelf een logo nodig?
Lees hier meer over de logo’s die ik maak >
Gevonden worden in Google
/in website tips /door adminEerst hoe het werkt
Zoekmachines geven je website een aantal punten op bepaalde zoekwoorden en beoordelen hiermee of ze je website belangrijk vinden. Belangrijke websites komen hoger op de lijst. Zoekmachines vertellen je niet precies hoe ze je scoren, maar ze zeggen wel wat ze belangrijk vinden.
Zoekmachines kijken o.a. naar:
Wat kun je doen?
Eerst zorg je ervoor dat je website technisch in orde is, qua code, snelheid, en beveiliging. Daarna kun je je teksten zo aanpassen dat je beter gevonden wordt. Je begint hiervoor met het bepalen van je zoekwoorden.
Let op: Zie dat de zoekwoorden anders zijn dan de woorden die je wellicht zelf zou gebruiken om je praktijk te omschrijven, zoals bijvoorbeeld ‘effectief, professioneel, vriendelijk ’ of wat nog meer. Dit zijn woorden die mensen normaal gesproken niet gebruiken om mee te zoeken. Denk goed na wat je zelf zou intypen als je bijvoorbeeld een acupuncturist zou zoeken. Zoekwoorden zijn meestal heel simpel en praktisch.
Begin een blog / nieuwsberichten
Als er regelmatig iets nieuws op de website te lezen valt, krijg je meer punten. Dat hoeft niet elke week. Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld elk kwartaal, kan al helpen. Lange blog artikelen krijgen meer punten dan korte artikelen, maar ook hier geldt: het moet wel kloppen. Beter een kort artikel met relevante informatie, dan een lang artikel met tekst die er bij is gesleept voor de zoekwoorden. Zorg dat de onderwerpen van je blog artikelen gaan over vragen waar mensen op zouden zoeken. De titel van dit artikel (Gevonden worden in Google) is een goede titel, want mensen typen deze woorden letterlijk ik als ze informatie zoeken.
Maak specifieke pagina’s over een bepaalde vraag
Als een blog je teveel werk is, kun je ook een paar pagina’s schrijven rond een aantal zoekwoorden waarvan je denkt dat mensen ze zullen gebruiken. Meestal zijn dat algemene vragen die mensen hebben (en die je klanten je vaak stellen). In het voorbeeld voor acupunctuur zou je bijvoorbeeld een algemene pagina kunnen maken over:
Of andere vragen waarvan je denkt dat mensen ze googlen. Als je deze vraag vervolgens in de pagina titel, in de url en in de kop van de tekst laat terugkomen, dan krijg je punten op deze zoekwoorden. Dit soort pagina’s noemen ze ‘Landingspages’. Lees hier meer over landingspages >
Zoek websites die naar je kunnen linken
Wellicht zijn er collega’s sites die naar jouw site willen linken, wellicht kunnen jullie naar elkaar linken. Er zijn voor bijna elke beroepsgroep ook overzichtswebsites te vinden, waar je, soms voor een klein bedrag, op getoond kunt worden. Soms zijn ze gratis. Je vindt deze overzichtswebsites door zelf te zoeken op je zoekwoorden. Als deze sites naar jou verwijzen, krijgt jouw website punten. Bovendien hebben deze sites vaak veel bezoekers, en kun je ook rechtstreeks van deze sites bezoekers krijgen.
Trefwoorden
Vroeger kon je aan een webpagina ook bepaalde trefwoorden meegeven, waar je op gevonden kon worden, de zogenaamde keywords. Google geeft al een aantal jaar aan hier niet meer naar te kijken, het invullen van keywords voor je website heeft dus niet meer zoveel zin.
17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites
/in website tips /door adminekst op een website wordt heel anders gelezen dan tekst in een folder of boek. Het belangrijkste verschil is dat mensen over het algemeen niet zo graag lezen van een beeldscherm, en weinig geduld hebben. Meestal ‘scannen’ ze een website om zo snel mogelijk te zien of de tekst die er staat interessant is. Mensen lezen nooit een hele website, en nooit van voor naar achter.
Lees de 17 tips om je tekst makkelijk ‘scanbaar’ te maken.
17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites
Als je je tekst geschreven hebt, loop dan alle zinnen nog eens na en vraag je bij elke zin af: kan deze zin niet weg? Schrap zoveel mogelijk.
Verdeel je tekst in korte alinea’s van een aantal zinnen, met daarboven duidelijke een aantrekkelijke kopjes.
Gebruik als kopje liever ‘De training bevat naast fysieke en mentale oefeningen ook thuisopdrachten en uitwissel momenten’ dan ‘Inhoud van de training’.
Je kunt trefwoorden vet maken, als visuele ankers, zoals in deze tekst is gedaan.
Kijk je zinnen na, zijn ze niet te lang? Gebruik zo min mogelijk komma’s, start liever een nieuwe zin. Het kan helpen om een tekst hardop voor te lezen: als je moeite hebt een zin in een keer makkelijk uit te spreken, dan is hij te lang. Gebruik zinnen die je ook in een normaal gesprek tegen iemand zou kunnen zeggen.
Lijstjes trekken makkelijk aandacht en zijn verleidelijk om te scannen. Maak bijvoorbeeld een lijstje ‘Vijf resultaten van deze training’ of ‘Vijf redenen om aan deze training mee te doen’. Ga in je lijst niet verder dan zeven (tenzij je hele tekst bestaat uit een grote opsomming, zoals deze pagina).
In een tabel kun je informatie soms overzichtelijker aanbieden:
Laat woorden als: kunnen, willen, zullen, hebben, worden, lijken zoveel mogelijk weg.
Schrijf liever ‘Deze training geeft je de mogelijkheid sneller en effectiever te onderhandelen’ in plaats van ‘Deze training zal je de mogelijkheid kunnen geven om sneller en effectiever te onderhandelen’.
Mensen ervaren vaak een zekere afstand als ze lezen van een beeldscherm. Omdat er geen persoon bij is, die de tekst enige warmte geeft, komt formele tekst op een website vaak extra statig en afstandelijk over. Dit kan bezoekers afschrikken. Zelfs de website van de belastingdienst gebruikt geen formele taal. Probeer je teksten enige warmte en menselijkheid mee te geven.
(bijvoorbeeld italic, wat groter en een andere kleur) om je tekst te verluchtigen. Een quote van een tevreden klant, een principe waar je mee werkt of een zin uit een recensie breekt de tekst en maakt nieuwsgierig naar wat er nog meer te lezen is.
In plaats van: ‘Zodra u zich heeft aangemeld, ontvangt u zo snel mogelijk een bevestiging’, ‘Zodra we uw aanmelding binnen hebben sturen we u zo snel mogelijk een bevestiging’.
Tenzij je een heel formeel bedrijf hebt, zoals een advocatenkantoor of makelaar. Een tekst op een website heeft van zichzelf al iets afstandelijks, door ‘u’ te gebruiken wordt de afstand groter. Je kunt in veel zinnen ook anders schrijven, zodat je helemaal geen u of je hoeft te gebruiken.
In plaats van ‘De training geeft je de mogelijkheid om succesvoller en effectiever te onderhandelen’, ‘Ruim 70% van onze deelnemers sluiten al in de eerste maand na de training 40% meer contracten af met een hogere winstmarge’.
Vaak lezen bezoekers alleen de eerste alinea van een pagina. Daarom is het belangrijk dat in deze eerste alinea de samenvatting van de gehele pagina staat. Begin nooit met een inleiding over hoe iets tot stand gekomen is, of een sfeerbeeld. In de inleiding staat waar de rest van de tekst over gaat, en wat een bezoeker kan verwachten als hij het geduld opbrengt om de hele pagina te lezen. Maak zo’n samenvatting door je af te vragen: wat is het doel van deze pagina, voor wie is deze pagina, wat is het onderwerp, wat is de centrale vraag die op deze pagina beantwoord wordt? Het kan overzichtelijk zijn om deze samenvattingen een andere opmaak te geven. Door ze bijvoorbeeld altijd bold te maken, of in een gekleurd kader te zetten.
Alle samenvattingen van pagina’s kun je gebruiken op een overzichtspagina, gevolgd door een ‘lees verder >’ om het hele verhaal te lezen.
Onderaan een tekst kun je links opnemen pagina’s waar de bezoeker na het lezen van de tekst in geïnteresseerd is geraakt. Na het verhaal over een training kun je afsluiten met: ‘aanmelden voor deze training >’, ‘lees meer over de trainers >’ etc.
In je teksten, of onderaan je teksten kun je extra achtergrond informatie bieden door te verwijzen naar andere websites door middel externe links. Zet er altijd duidelijk bij dat de bezoeker via deze link naar een andere website gaat, bijvoorbeeld door een tekst als ‘Lees meer over het belastingvoordeel op de website van de belastingdienst >’ zodat bezoekers weten waar ze naartoe gaan. Zorg er ook altijd voor dat een externe link opent in een nieuw venster, zodat het venster van je website op de achtergrond actief blijft.
Een spelfout is zo gemaakt en staat heel slordig op een website. Vaak is het moeilijk om foutjes in je eigen tekst te ontdekken, laat je teksten dus nakijken door anderen. Vraag mensen die niet in je vakgebied zitten om de teksten de lezen, zij kunnen het best aangeven of wat je geschreven hebt begrijpelijk is. Vaak zijn termen die je zelf regelmatig gebruikt voor anderen helemaal niet zo duidelijk.
Gratis foto’s voor je website of publicatie
/in website tips /door adminVoorbeelden van gratis foto websites die ik af en toe gebruik zijn:
pikwizard.com
unsplash.com/
www.freeimages.com*
www.freerangestock.com*
www.freeimages.co.uk
www.imageafter.com
* Voor deze sites moet je eerst een account aanmaken.
Sommige van deze websites bieden naast de gratis foto’s ook ‘betaalde’ foto’s aan. Meestal kun je zien wat er niet gratis is aan een watermerkje op de foto.
Hoe kies je foto’s voor je website
/in website tips /door adminHet succes van moderne websites hangt steeds meer af van goed beeldmateriaal. Kon je vroeger nog wegkomen met een website waarop nauwelijks foto’s stonden, tegenwoordig ziet zo’n website er al snel saai en ouderwets uit. Maar wat zijn geschikte foto’s?
Als je een website hebt voor bijvoorbeeld een dansschool, dan is dat niet zo moeilijk: waarschijnlijk zijn er gemakkelijk mooie foto’s te maken n.a.v. lessen of optredens. Iets lastiger wordt het als je een website hebt voor een abstracter beroep, zoals bijvoorbeeld therapeut, of adviseur. Hoe kom je dan aan geschikte foto’s? Als je met een ontwerper in zee gaat, zal hij of zij je daarbij helpen, maar als je zelf je website gaat inrichten, dan kan het helpen een foto concept te maken, zodat alle foto’s bij elkaar passen en bovendien de juiste boodschap geven aan jouw klanten.
Hoe maak je een foto concept?
Waar vind ik foto’s?
Als je een thema bepaald hebt kun je op zoek gaan naar foto’s binnen dit thema. Je kunt je netwerk vragen, er zijn vaak goede hobbyfotografen die het leuk vinden als hun foto’s gebruikt worden. Je kunt ook kijken op gratis foto websites, hier is een overzicht van welke ik hiervoor gebruik.
Let op:
Gewone foto’s van het internet mag je niet zomaar gebruiken, daar rust auteursrecht op.
Als je verschillende foto’s gaat gebruiken kijk dan goed of ze qua kleur en sfeer ook bij elkaar passen, om eenheid in je website te krijgen.
Handleiding WordPress
/in website tips /door adminHier mijn handleiding voor WordPress websites. Speciaal voor mensen die een WordPress website hebben laten maken en daarin zelf teksten willen aanpassen. De handleiding vertelt bijvoorbeeld in eenvoudige stappen hoe je een tekst aanpast, een nieuwe pagina maakt, foto’s invoegt of bewerkt, het menu aanpast of een pdf bestand upload.
Naar de handleiding >
Een lettertype kiezen voor een logo of huisstijl
/in tips /door adminVoor ik een huisstijl of logo ontwerp kies ik van te voren samen met een klant een lettertype. Lettertypes hebben een grote invloed op de sfeer en de uitstraling van een ontwerp. Kies je voor een modern of een klassiek lettertype? Heeft het lettertype rondingen, versieringen of wil je het zo strak mogelijk? Kies je voor normale letters of komt alles in hoofdletters? Hier een aantal voorbeelden van lettertypes op een rijtje, om het kiezen te vereenvoudigen.
Voorbereiding briefing voor vormgeving website
/in website tips /door adminIs de website bijvoorbeeld vooral wervend of juist informatief?
Wie gebruiken de website het meest, wat voor soort mensen zijn dit, wat vinden zij mooi?
De belangrijkste boodschap moet door de vormgeving ondersteund worden. Als je boodschap bijvoorbeeld is ‘Wij zijn de goedkoopste’, dan moet deze boodschap duidelijk te zien zijn aan de kleuren en vormen op de website.
Deze elementen bepalen samen de sfeer van de website. Tijdens de briefing gaan we op zoek naar woorden die een sfeer oproepen. Om je voor te bereiden op de briefing kun je alvast kijken welke sfeer je denkt dat de website zou moeten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan woorden als:
Voorbeelden
Als je een paar sfeer woorden gekozen hebt, probeer hier dan voorbeelden bij te vinden. Iedereen heeft een ander beeld bij het woord ‘zakelijk’, dus als de sfeer zakelijk moet worden, gaan we tijdens de briefing jouw soort zakelijk proberen te definiëren. De voorbeelden kunnen websites zijn, maar ook folders of andere ontwerpen die een sfeer aangeven. Tijdens de briefing bekijken we zoveel mogelijk voorbeelden. Het kan zijn dat het ene voorbeeld de juiste kleur heeft, terwijl het ander voorbeeld passend is qua lettertype, of gebruik van foto’s.
Concurrentie
Verder kijken we naar de websites van concurrenten of soortgelijke websites. Het is belangrijk om een beeld te hebben van wat voor websites je bezoekers nog meer bekijken en hoe jij er uit wilt zien ten opzichte van je concurrentie. Zo bepaal je je positie in de markt, wat jouw verschillen zijn ten opzichte van je concurrentie.
10 veel gemaakte nieuwsbrief fouten
/in website tips /door adminVermeid deze fouten:
Nog een laatste tip:
Waarschijnlijk ontvang je zelf ook veel nieuwsbrieven. Bekijk ze eens kritisch, en vraag je af welke je zelf leest, en welke niet. Waar komt dat door? Wat vind je zelf interessant? Als iets bij jezelf niet werkt, werkt het bij je klanten waarschijnlijk ook niet.