Landingspages maken voor Google

Landingspage

Een landingspage in je website is een speciale pagina die gecreëerd is om los van de rest van je website te bekijken. Dit is dus in principe de eerste pagina die deze bezoekers zien, ze komen niet via de homepage of het menu op deze pagina. Mensen komen op deze pagina vanuit Google. Of doordat ze via een andere link van buitenaf (bijvoorbeeld van een andere website of via een specifieke actie ) op je website komen. Over het algemeen zijn deze pagina’s niet opgenomen in het menu van de website.

Landingspages voor Google

Een manier om je vindbaarheid in Google te vergroten is door het creëren van landingspages. Je maakt specifieke pagina’s aan voor een speciale groep mensen, die je een speciale aanbieding wilt doen. Ben je bijvoorbeeld een fysiotherapeut en werk je in Zeist? Dan kan het een goed idee zijn om op je website een pagina te maken met de titel ‘Fysiotherapie in Zeist’.

Wat staat erop?

Op de pagina zet je gewoon je algemene informatie voor nieuwe klanten, en je laat nog een paar keer (niet meer dan 3 a 4x) het woord ‘Zeist’ en het woord ‘fysiotherapie’ terugkomen. Hiermee geef je Google de informatie dat deze pagina speciaal geschikt is voor mensen die zoeken op de zoekwoorden ‘Zeist’ en ‘fysiotherapie’.  Het is wel belangrijk dat je voor deze pagina een nieuwe tekst maakt, dus dat je niet gewoon de tekst gebruikt die ook elders op je website staat, want anders ziet Google het als dubbele content, en daar krijg je strafpunten voor. Je mag wel een paar dezelfde zinnen gebruiken, maar niet klakkeloos een tekst kopiëren.

Wil je ook gevonden worden in De Bilt? Dan maak je een tweede pagina aan, met de titel ‘Fysiotherapie in De Bilt’. Ook op deze pagina komt een algemene tekst waar een keer of 3 a 4 de woorden ‘Fysiotherapie’ en ‘De Bilt’ in voorkomen. Doe het niet vaker dan 3 of 4 keer, anders vindt Google het verdacht worden, en kan je juist weer strafpunten geven.

Een specifieke doelgroep

Zo kun je speciale pagina’s maken voor speciale groepen mensen. Dit kan goed met mensen die een fysieke locatie hebben (zoals mensen uit de Bilt) maar je zou ook aan andere kenmerken kunnen denken van specifieke groepen mensen, bijvoorbeeld aan ‘zwangere vrouwen’ (de pagina heet dan Fysiotherapie en Zwangerschap oid). Denk er steeds goed over na wat iemand zelf als zoekwoord zou gebruiken. Een zwangere vrouw zoekt volgens mij namelijk niet op ‘zwangere vrouw’, maar eerder op ‘fysiotherapie en zwangerschap’ of gewoon ‘fysiotherapie, zwanger’.

Een specifieke vraag

Je kunt ook een pagina maken die precies antwoord geeft op een vraag die mensen zullen googlen. Bijvoorbeeld ‘in hoeverre kan ik sporten met rugpijn? ’ Dan maak je een pagina met deze vraag als titel. Op de pagina geef je antwoord en zorg je ervoor dat het woord ‘sporten’ en ‘rugpijn’ nog een keer of 3 terug komen, zeker in de titels van de pagina (H1) en nog eens bovenaan, en ook nog eens onderaan.  Dit is ook de reden waarom het goed is om een blog op je website te hebben met artikelen,  in een blog artikel wordt meestal een bepaalde vraag beantwoord, en dat helpt je om gevonden te worden.

Call to action

Zorg er altijd voor bij een landingspagina dat je je bezoekers stimuleert om een volgende actie te doen. Dus eindig met een ‘call te action’. Dat kan iets zijn als ‘neem voor meer informatie contact op ..’ Maar nog beter is een speciale actie met een specifieke termijn, zoals ‘dit voorjaar kun je makkelijk meedoen met …’ Of de maand juni zijn er proefsessies te boeken, kijk hier >’

Nog meer tips om gevonden te worden?

Bekijk hier mijn andere tips voor google >

Gevonden worden in Google

Als je een website hebt, dan is het ook wel fijn om gevonden te worden in zoekmachines, zoals Google. Grote bedrijven hebben speciale mensen in dienst om ervoor te zorgen dat ze hoog komen in de zoekresultaten. Het is, met andere woorden, helaas niet meer zo eenvoudig. Er spelen veel factoren mee, zoals bijvoorbeeld hoeveel concurrenten je hebt, die op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden, en hoe je website in elkaar zit. Gelukkig kun je een aantal dingen doen. Het geeft geen garantie, want als alle concurrerende websites hetzelfde doen, kom je weer allemaal even hoog uit, maar waarschijnlijk helpt het.

Eerst hoe het werkt

Zoekmachines geven je website een aantal punten op bepaalde zoekwoorden en beoordelen hiermee of ze je website belangrijk vinden. Belangrijke websites komen hoger op de lijst. Zoekmachines vertellen je niet precies hoe ze je scoren, maar ze zeggen wel wat ze belangrijk vinden.

Zoekmachines kijken o.a. naar:

  • Hoe lang bestaat je website al?
  • Hoeveel bezoekers heeft je website nu? (veel bezochte websites komen hoger)
  • Hoe vaak staat er nieuwe informatie op de website? (websites met regelmatig nieuwe informatie scoren hoger)
  • Is de website technisch up to date? (websites met verouderde codes scoren lager)
  • Hoeveel andere websites verwijzen naar jouw website, binnen hetzelfde thema? (websites waar veel naar verwezen wordt, scoren hoger)
  • Is de website beveiligd, heeft het een SSL certificaat? (onbeveiligde websites scoren lager)
  • Adverteer je zelf op google, maak je bijvoorbeeld gebruik van adwords? (klanten van google scoren hoger)
  • Is je website snel? (trage websites scoren lager)
  • Zijn je teksten relevant t.o.v. je zoekwoorden? (relevante teksten scoren hoger, zie uitleg hieronder)

 

Wat kun je doen?

Eerst zorg je ervoor dat je website technisch in orde is, qua code, snelheid, en beveiliging. Daarna kun je je teksten zo aanpassen dat je beter gevonden wordt. Je begint hiervoor met het bepalen van je zoekwoorden.

  • Bepaal de belangrijkste zoekwoorden waarop je denkt dat je klanten je zullen zoeken. Dit hoeven er niet zoveel te zijn, het kan al met bijvoorbeeld 4 woorden. (ik ken grote websites die iemand fulltime in dienst hebben voor de zoekmachineoptimalisatie op één zoekwoord, dus een zoekwoord kan genoeg zijn). Als je bijvoorbeeld een acupunctuur praktijk hebt, dan is het waarschijnlijk dat mensen je zullen zoeken op een combinatie van de woorden acupunctuur en hun woonplaats, dus bijvoorbeeld ‘Acupunctuur Bussum’. Dit zijn dan je belangrijkste zoekwoorden. Wellicht wil je ook de omgeving van Bussum erbij hebben, omdat mensen uit de omgeving ook komen. Dan neem je bijvoorbeeld Hilversum en Huizen er ook bij. Misschien is er nog iets, waarvan je denkt dat mensen erop kunnen zoeken, zoals bijvoorbeeld pijnloos, dan neem je dat ook. Je hebt nu de woorden ‘Acupunctuur, Bussum, Hilversum, Huizen en Pijnloos’
    Let op: Zie dat de zoekwoorden anders zijn dan de woorden die je wellicht zelf zou gebruiken om je praktijk te omschrijven, zoals bijvoorbeeld ‘effectief, professioneel, vriendelijk ’ of wat nog meer. Dit zijn woorden die mensen normaal gesproken niet gebruiken om mee te zoeken. Denk goed na wat je zelf zou intypen als je bijvoorbeeld een acupuncturist zou zoeken. Zoekwoorden zijn meestal heel simpel en praktisch.
  • Nu kun je je website kritisch bekijken op deze zoekwoorden, dit zijn de woorden waarop je wilt scoren. Om te scoren zorg je er bijvoorbeeld voor dat de woorden in de naam van de website zitten ‘www.acupunctuurbussum.nl’, of in de titel van de pagina’s. Je zorgt ervoor dat deze woorden aan het begin van de pagina in de tekst gebruikt worden, en in de kopjes op de pagina. Maar gebruik de woorden wel met mate. Het moet niet onnatuurlijk overkomen, teksten moeten wel natuurlijk blijven. Als Google doorheeft dat je de naam alleen gebruikt voor de zoekresultaten, en dat het inhoudelijk niet meer klopt, krijg je strafpunten.
  • Elke pagina heeft een korte beschrijving, die je in Google in het overzicht te zien krijgt, een zogenaamde ‘metadescription’. Zorg ervoor dat je deze description invult per pagina, en dat je belangrijke zoekwoorden hierin terug komen. Gebruik hierin alleen de woorden die ook op de pagina voorkomen.
  • Je kunt ook extra pagina’s aanmaken, die niet in het menu van je website staan, maar die alleen via de zoekmachines te vinden zijn. Je maakt bijvoorbeeld een extra pagina die heet ‘Acupunctuur in Bussum’. Op deze pagina zet je gewone informatie over acupunctuur, maar ook in de titels en de koppen zinnen als ‘Op zoek naar acupunctuur in Bussum?’ Zodat je zoekwoorden gedekt zijn. Zo kun je ook een pagina maken voor Huizen en Hilversum. Pas wel op: als je meerdere pagina’s met ongeveer dezelfde teksten hebt, kun je weer strafpunten van Google krijgen. Lees hier meer over deze landingspages >
  • Zorg ervoor dat de URL, het webadres van een pagina, klopt met de zoekwoorden. Dus dat een Url van zo’n pagina bijv is www.jouwdomeinnaam.nl/acupunctuur-in-bussum

Begin een blog / nieuwsberichten

Als er regelmatig iets nieuws op de website te lezen valt, krijg je meer punten. Dat hoeft niet elke week. Een paar keer per jaar, bijvoorbeeld elk kwartaal, kan al helpen. Lange blog artikelen krijgen meer punten dan korte artikelen, maar ook hier geldt: het moet wel kloppen. Beter een kort artikel met relevante informatie, dan een lang artikel met tekst die er bij is gesleept voor de zoekwoorden. Zorg dat de onderwerpen van je blog artikelen gaan over vragen waar mensen op zouden zoeken. De titel van dit artikel (Gevonden worden in Google) is een goede titel, want mensen typen deze woorden letterlijk ik als ze informatie zoeken.

Maak specifieke pagina’s over een bepaalde vraag

Als een blog je teveel werk is, kun je ook een paar pagina’s schrijven rond een aantal zoekwoorden waarvan je denkt dat mensen ze zullen gebruiken. Meestal zijn dat algemene vragen die mensen hebben (en die je klanten je vaak stellen).  In het voorbeeld voor acupunctuur zou je bijvoorbeeld een algemene pagina kunnen maken over:

  • Doet acupunctuur pijn?
  • Helpt acupunctuur tegen migraine?
  • Alles over acupunctuur en bevallen

Of andere vragen waarvan je denkt dat mensen ze googlen. Als je deze vraag vervolgens in de pagina titel, in de url en in de kop van de tekst laat terugkomen, dan krijg je punten op deze zoekwoorden. Dit soort pagina’s noemen ze ‘Landingspages’. Lees hier meer over landingspages >

Zoek websites die naar je kunnen linken

Wellicht zijn er collega’s sites die naar jouw site willen linken, wellicht kunnen jullie naar elkaar linken. Er zijn voor bijna elke beroepsgroep ook overzichtswebsites te vinden, waar je, soms voor een klein bedrag, op getoond kunt worden. Soms zijn ze gratis. Je vindt deze overzichtswebsites door zelf te zoeken op je zoekwoorden. Als deze sites naar jou verwijzen, krijgt jouw website punten. Bovendien hebben deze sites vaak veel bezoekers, en kun je ook rechtstreeks van deze sites bezoekers krijgen.

Trefwoorden

Vroeger kon je aan een webpagina ook bepaalde trefwoorden meegeven, waar je op gevonden kon worden, de zogenaamde keywords. Google geeft al een aantal jaar aan hier niet meer naar te kijken, het invullen van keywords voor je website heeft dus niet meer zoveel zin.

17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites

T

ekst op een website wordt heel anders gelezen dan tekst in een folder of boek. Het belangrijkste verschil is dat mensen over het algemeen niet zo graag lezen van een beeldscherm, en weinig geduld hebben. Meestal ‘scannen’ ze een website om zo snel mogelijk te zien of de tekst die er staat interessant is. Mensen lezen nooit een hele website, en nooit van voor naar achter.

Lees de 17 tips om je tekst makkelijk ‘scanbaar’ te maken.

Je kunt de tekst opdelen in hapklare blokjes, met duidelijke en aantrekkelijke kopjes erboven. Zorg er daarnaast voor dat de tekst elementen bevat die de bezoeker verleiden om de tekst te lezen, zoals opsommingen, tabellen en quotes.

17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites

  1. Gebruik zo weinig mogelijk tekst
    Als je je tekst geschreven hebt, loop dan alle zinnen nog eens na en vraag je bij elke zin af: kan deze zin niet weg? Schrap zoveel mogelijk.
  2. Korte alinea’s
    Verdeel je tekst in korte alinea’s van een aantal zinnen, met daarboven duidelijke een aantrekkelijke kopjes.
  3. Maak aantrekkelijke en inhoudelijke kopjes en subkopjes
    Gebruik als kopje liever ‘De training bevat naast fysieke en mentale oefeningen ook thuisopdrachten en uitwissel momenten’ dan ‘Inhoud van de training’.
  4. Gebruik trefwoorden, maak belangrijke woorden vet
    Je kunt trefwoorden vet maken, als visuele ankers, zoals in deze tekst is gedaan.
  5. Korte, eenvoudige zinnen
    Kijk je zinnen na, zijn ze niet te lang? Gebruik zo min mogelijk komma’s, start liever een nieuwe zin. Het kan helpen om een tekst hardop voor te lezen: als je moeite hebt een zin in een keer makkelijk uit te spreken, dan is hij te lang. Gebruik zinnen die je ook in een normaal gesprek tegen iemand zou kunnen zeggen.
  6. Maak lijstjes
    Lijstjes trekken makkelijk aandacht en zijn verleidelijk om te scannen. Maak bijvoorbeeld een lijstje ‘Vijf resultaten van deze training’ of ‘Vijf redenen om aan deze training mee te doen’. Ga in je lijst niet verder dan zeven (tenzij je hele tekst bestaat uit een grote opsomming, zoals deze pagina).
  7. Gebruik tabellen
    In een tabel kun je informatie soms overzichtelijker aanbieden:
  8. Gebruik zo weinig mogelijk werkwoorden
    Laat woorden als: kunnen, willen, zullen, hebben, worden, lijken zoveel mogelijk weg.
    Schrijf liever ‘Deze training geeft je de mogelijkheid sneller en effectiever te onderhandelen’ in plaats van ‘Deze training zal je de mogelijkheid kunnen geven om sneller en effectiever te onderhandelen’.
  9. Gebruik zo min mogelijk formele taal
    Mensen ervaren vaak een zekere afstand als ze lezen van een beeldscherm. Omdat er geen persoon bij is, die de tekst enige warmte geeft, komt formele tekst op een website vaak extra statig en afstandelijk over. Dit kan bezoekers afschrikken. Zelfs de website van de belastingdienst gebruikt geen formele taal. Probeer je teksten enige warmte en menselijkheid mee te geven.
  10. Gebruik quotes die een duidelijk andere opmaak hebben als de rest van de tekst
    (bijvoorbeeld italic, wat groter en een andere kleur) om je tekst te verluchtigen. Een quote van een tevreden klant, een principe waar je mee werkt of een zin uit een recensie breekt de tekst en maakt nieuwsgierig naar wat er nog meer te lezen is.
  11. Maak teksten persoonlijk
    In plaats van: ‘Zodra u zich heeft aangemeld, ontvangt u zo snel mogelijk een bevestiging’, ‘Zodra we uw aanmelding binnen hebben sturen we u zo snel mogelijk een bevestiging’.
  12. Gebruik zo min mogelijk of geen U
    Tenzij je een heel formeel bedrijf hebt, zoals een advocatenkantoor of makelaar. Een tekst op een website heeft van zichzelf al iets afstandelijks, door ‘u’ te gebruiken wordt de afstand groter. Je kunt in veel zinnen ook anders schrijven, zodat je helemaal geen u of je hoeft te gebruiken.
  13. Pas op voor abstracties, schrijf liever concreet
    In plaats van ‘De training geeft je de mogelijkheid om succesvoller en effectiever te onderhandelen’, ‘Ruim 70% van onze deelnemers sluiten al in de eerste maand na de training 40% meer contracten af met een hogere winstmarge’.
  14. Maak een samenvatting als inleiding
    Vaak lezen bezoekers alleen de eerste alinea van een pagina. Daarom is het belangrijk dat in deze eerste alinea de samenvatting van de gehele pagina staat. Begin nooit met een inleiding over hoe iets tot stand gekomen is, of een sfeerbeeld. In de inleiding staat waar de rest van de tekst over gaat, en wat een bezoeker kan verwachten als hij het geduld opbrengt om de hele pagina te lezen. Maak zo’n samenvatting door je af te vragen: wat is het doel van deze pagina, voor wie is deze pagina, wat is het onderwerp, wat is de centrale vraag die op deze pagina beantwoord wordt? Het kan overzichtelijk zijn om deze samenvattingen een andere opmaak te geven. Door ze bijvoorbeeld altijd bold te maken, of in een gekleurd kader te zetten.
    Alle samenvattingen van pagina’s kun je gebruiken op een overzichtspagina, gevolgd door een ‘lees verder >’ om het hele verhaal te lezen.
  15. Gebruik interne links om bezoekers te verwijzen naar andere delen van je website.
    Onderaan een tekst kun je links opnemen pagina’s waar de bezoeker na het lezen van de tekst in geïnteresseerd is geraakt. Na het verhaal over een training kun je afsluiten met: ‘aanmelden voor deze training >’, ‘lees meer over de trainers >’ etc.
  16. Gebruik externe links
    In je teksten, of onderaan je teksten kun je extra achtergrond informatie bieden door te verwijzen naar andere websites door middel externe links. Zet er altijd duidelijk bij dat de bezoeker via deze link naar een andere website gaat, bijvoorbeeld door een tekst als ‘Lees meer over het belastingvoordeel op de website van de belastingdienst >’ zodat bezoekers weten waar ze naartoe gaan. Zorg er ook altijd voor dat een externe link opent in een nieuw venster, zodat het venster van je website op de achtergrond actief blijft.
  17. Controleer je tekst
    Een spelfout is zo gemaakt en staat heel slordig op een website. Vaak is het moeilijk om foutjes in je eigen tekst te ontdekken, laat je teksten dus nakijken door anderen. Vraag mensen die niet in je vakgebied zitten om de teksten de lezen, zij kunnen het best aangeven of wat je geschreven hebt begrijpelijk is. Vaak zijn termen die je zelf regelmatig gebruikt voor anderen helemaal niet zo duidelijk.

Gratis foto’s voor je website of publicatie

Een website of publicatie wordt veel aantrekkelijker als er op elke pagina foto’s staan. Maar hoe kom je aan foto’s om je verhaal te versterken? Er zijn inmiddels redelijk wat verzamelwebsites van gratis foto’s waar (amateur) fotografen hun foto’s geschonken hebben om gratis te gebruiken. Soms gelden er voor bepaalde foto’s wel restricties, bijvoorbeeld dat je ze niet voor commerciële doeleinden of drukwerk mag gebruiken. Of de gratis foto’s en betaalde foto’s staan door elkaar. Dat is op zich geen probleem, je ziet altijd wanneer het om een betaalde foto gaat, dan kun je hem niet zomaar downloaden.

Voorbeelden van gratis foto websites die ik af en toe gebruik zijn:

pikwizard.com
unsplash.com/
www.freeimages.com*
www.freerangestock.com*
www.freeimages.co.uk
www.imageafter.com

* Voor deze sites moet je eerst een account aanmaken.
Sommige van deze websites bieden naast de gratis foto’s ook ‘betaalde’ foto’s aan. Meestal kun je zien wat er niet gratis is aan een watermerkje op de foto.

Hoe kies je foto’s voor je website

Het succes van moderne websites hangt steeds meer af van goed beeldmateriaal. Kon je vroeger nog wegkomen met een website waarop nauwelijks foto’s stonden, tegenwoordig ziet zo’n website er al snel saai en ouderwets uit. Maar wat zijn geschikte foto’s?

Als je een website hebt voor bijvoorbeeld een dansschool, dan is dat niet zo moeilijk: waarschijnlijk zijn er gemakkelijk mooie foto’s te maken n.a.v. lessen of optredens. Iets lastiger wordt het als je een website hebt voor een abstracter beroep, zoals bijvoorbeeld therapeut, of adviseur. Hoe kom je dan aan geschikte foto’s? Als je met een ontwerper in zee gaat, zal hij of zij je daarbij helpen, maar als je zelf je website gaat inrichten, dan kan het helpen een foto concept te maken, zodat alle foto’s bij elkaar passen en bovendien de juiste boodschap geven aan jouw klanten.

Hoe maak je een foto concept?

  • Je kunt een conceptueel thema maken. Vraag je af wat de sterkste kant is van jouw product, waarom mensen met jou in zee gaan i.p.v. met jouw concurrenten. Vertaal dit in een symbool waarbij je foto’s kunt zoeken. Als je bijvoorbeeld erg let op duurzaamheid, dan kun je dit met foto’s uit de natuur benadrukken. Als je bijvoorbeeld goed bent in snelle acties met veel energie, dan kun je bijvoorbeeld werken met foto’s van vuurwerk. Voor Edith Lindhout maakte ik een website met allemaal foto’s van ogen, om te benadrukken dat zij vaak heel goed ‘ziet’ wat er in een organisatie speelt: www.edithlindhout.nl. Let erop dat je dit concept ook in de tekst benadrukt, zodat mensen de link tussen de tekst en de foto’s snappen.
  • Je kunt ook gaan voor een sfeer concept. Bijvoorbeeld bij de website van Marga Rijken worden steeds groepen mensen getoond in de tinten van de huisstijl, omdat het werk van Marijke gaat over hoe je je plaatst binnen de groep. Op de website van Studio Specht, gebruiken we foto’s die een sfeer van vogels, vrijheid, natuur laten zien, omdat we vinden dat dat bij onze websites past.
  • Het kan ook een persoonlijke liefde voor iets zijn dat erg bij je past. Ik maakte voor coach Derk Dooijer een website waarop we foto’s van Indianen gebruikte omdat dit voor hem een belangrijke inspiratiebron is. Als je dit doet moet je je wel goed afvragen of jouw persoonlijke voorkeur ook past bij jouw doelgroep, of de mensen die je wilt aantrekken.
  • Je kunt foto’s (laten) maken van je werkruimte, je huis, en hiervan bijvoorbeeld details laten zien. Dit kan goed werken bij therapeuten en trainers, omdat mensen meteen een gevoel hebben van bij wie ze terecht komen. Zoals bijvoorbeeld voor Jolanda Bongers: www.jolandabongers.nl
  • Je kunt ook samenwerken met een kunstenaar, als je iemand vindt die werk maakt dat goed aansluit bij het verhaal dat je vertelt. Als je de kunstenaar benoemd vinden kunstenaars de extra publiciteit die dit oplevert vaak wel fijn. Zo maakte ik een website voor Patrice Clarijs, en voor SparcS

Waar vind ik foto’s?

Als je een thema bepaald hebt kun je op zoek gaan naar foto’s binnen dit thema. Je kunt je netwerk vragen, er zijn vaak goede hobbyfotografen die het leuk vinden als hun foto’s gebruikt worden. Je kunt ook kijken op gratis foto websites, hier is een overzicht van welke ik hiervoor gebruik.

Let op:

Gewone foto’s van het internet mag je niet zomaar gebruiken, daar rust auteursrecht op.
Als je verschillende foto’s gaat gebruiken kijk dan goed of ze qua kleur en sfeer ook bij elkaar passen, om eenheid in je website te krijgen.

Handleiding WordPress

Hier mijn handleiding voor WordPress websites. Speciaal voor mensen die een WordPress website hebben laten maken en daarin zelf teksten willen aanpassen. De handleiding vertelt bijvoorbeeld in eenvoudige stappen hoe je een tekst aanpast, een nieuwe pagina maakt, foto’s invoegt of bewerkt, het menu aanpast of een pdf bestand upload.

Naar de handleiding >

Een lettertype kiezen voor een logo of huisstijl

Voor ik een huisstijl of logo ontwerp kies ik van te voren samen met een klant een lettertype. Lettertypes hebben een grote invloed op de sfeer en de uitstraling van een ontwerp. Kies je voor een modern of een klassiek lettertype? Heeft het lettertype rondingen, versieringen of wil je het zo strak mogelijk? Kies je voor normale letters of komt alles in hoofdletters? Hier een aantal voorbeelden van lettertypes op een rijtje, om het kiezen te vereenvoudigen.

Voorbereiding briefing voor vormgeving website

Tijdens de briefing voor de vormgeving maken we een zo goed mogelijk beeld van hoe de website er uit moet komen te zien. We kijken hiervoor naar een aantal dingen:

  • Het doel van de website
    Is de website bijvoorbeeld vooral wervend of juist informatief?
  • De doelgroep van de website
    Wie gebruiken de website het meest, wat voor soort mensen zijn dit, wat vinden zij mooi?
  • De belangrijkste boodschap van de website
    De belangrijkste boodschap moet door de vormgeving ondersteund worden. Als je boodschap bijvoorbeeld is ‘Wij zijn de goedkoopste’, dan moet deze boodschap duidelijk te zien zijn aan de kleuren en vormen op de website.

Deze elementen bepalen samen de sfeer van de website. Tijdens de briefing gaan we op zoek naar woorden die een sfeer oproepen. Om je voor te bereiden op de briefing kun je alvast kijken welke sfeer je denkt dat de website zou moeten krijgen. Denk bijvoorbeeld aan woorden als:

  • modern,  jong, fris
  • rustig,  eenvoudig, helder
  • warm, menselijk, betrokken
  • vrouwelijk
  • kleurrijk
  • technisch
  • klassiek, betrouwbaar, gerenommeerd
  • levendig, veel te doen, sfeervol
  • degelijk, zakelijk, wetenschappelijk
  • mannelijk
  • strak, minimalistisch
  • organisch

Voorbeelden

Als je een paar sfeer woorden gekozen hebt, probeer hier dan voorbeelden bij te vinden. Iedereen heeft een ander beeld bij het woord ‘zakelijk’, dus als de sfeer zakelijk moet worden, gaan we tijdens de briefing jouw soort zakelijk proberen te definiëren. De voorbeelden kunnen websites zijn, maar ook folders of andere ontwerpen die een sfeer aangeven. Tijdens de briefing bekijken we zoveel mogelijk voorbeelden. Het kan zijn dat het ene voorbeeld de juiste kleur heeft, terwijl het ander voorbeeld passend is qua lettertype, of gebruik van foto’s.

Concurrentie

Verder kijken we naar de websites van concurrenten of soortgelijke websites. Het is belangrijk om een beeld te hebben van wat voor websites je bezoekers nog meer bekijken en hoe jij er uit wilt zien ten opzichte van je concurrentie. Zo bepaal je je positie in de markt, wat jouw verschillen zijn ten opzichte van je concurrentie.

10 veel gemaakte nieuwsbrief fouten

Stuur je je klanten regelmatig een nieuwsbrief? Zorg dan dat je niet per ongeluk een van deze veelgemaakte fouten maakt. Anders heb je wellicht een groot aantal e-mailadressen, maar weinig mensen die je mails ook echt lezen..

Vermeid deze fouten:

  1. Geen aantrekkelijk onderwerp of titel. Noem je nieuwsbrief niet ‘Nieuwsbrief december’. Zorg dat het onderwerp aantrekkelijk is, nieuwsgierig maakt en mensen verleidt de mail ook echt te openen. De meeste nieuwsbrieven worden niet geopend, je kop moet dus de nieuwsgierigheid prikkelen. Voorbeelden van woorden die dat doen zijn: ‘het geheim van, onmisbare tips, dit weet je vast niet’ etc.
  2. Hele artikelen in de email. Plaats in plaats van een heel artikel maar een stukje van je artikel of blog in de nieuwsbrief, met een link naar waar de rest van de blog te lezen is. De email is bedoeld als een teaser, die mensen verleidt om naar je website te komen. Op je website kun je daarna je lezers op je producten attenderen. Hoe vaker mensen op je website komen, hoe beter. Een nieuwsbrief is een manier om mensen naar je website te lokken.
  3. Te lange nieuwsbrieven. Maak je nieuwsbrief niet te lang. Mensen haken vaak af na het eerste stuk, kort maar krachtig is het best.
  4. Begin niet met product informatie. Je nieuwsbrief is geen reclame folder. Begin met iets dat voor je klanten echt interessant is. Als je elke nieuwsbrief begint met interessante informatie, heb je grote kans dat ze je nieuwsbrieven blijven lezen. Na de interessante informatie mag je mensen attenderen op één product of event, liever niet meer dan een.
  5. Te grote (zware) of te veel plaatjes. Veel mensen lezen hun mail op hun mobiel, van plaatjes wordt de nieuwsbrief zwaar. Veel mensen hebben plaatjes in hun e-mail uit staan, dan hebben plaatjes geen zin. De informatie moet zo interessant zijn, dat mensen het willen lezen, ook zonder mooie plaatjes.
  6. Geen duidelijke uitnodiging. Eindig je tekst met een duidelijke uitnodiging, zodat de klant geprikkeld wordt om iets te doen. Bijvoorbeeld: ‘Klik hier voor een gratis kennismakingsgesprek’, of ‘download de handleiding hier’. Als je dat niet doet, dan klikt de lezer de nieuwsbrief gewoon weer dicht, verwacht niet dat ze uit zichzelf naar je website gaan.
  7. Gebruik geen kolommen. Veel nieuwsbrief providers bieden templates met een rechter of linker kolom aan. Dit maakt de nieuwsbrief drukker. Probeer niet stiekem in een zijkolom reclame te maken voor je producten of events. Dat ziet er uit als reclame banners en zorgt ervoor dat je nieuwsbrief gaat lijken op een reclame folder.
  8.  De tekst ‘Meld je aan voor mijn nieuwsbrief’ op de website. Als je dat hebt staan weet je waarschijnlijk al dat heel weinig mensen dit doen. Om mensen op je e-mail lijst te krijgen moet je ze iets meer prikkelen. Je kunt hiervoor een pop-up gebruiken, die na een paar seconden opent. Licht irritant, maar zeker succesvoller. Vraag mensen liever iets als: ‘Ontvang 1x per maand mijn gratis tips per e-mail’.
  9. Bedrijfsnieuws. We noemen het een nieuwsbrief, maar eigenlijk is het geen nieuwsbrief. Het is een e-mail service waarmee je je klanten relevante of inspirerende informatie geeft, zodat ze zich met je verbonden voelen. Nieuws over je bedrijf, zoals op welke beurs je stond, is voor je klant zelden interessant. Leuk voor social media, niet zozeer voor je nieuwsbrief. Als je er toch iets over wilt zeggen, doe het dan heel kort en onderaan.
  10. Afmelden voor de nieuwsbrief zit verstopt. Heel irritant als je moet zoeken hoe je je af moet melden. Als je ervoor zorgt dat een ontvanger meteen ziet hoe hij dat kan doen, creëer je daarmee goodwill. Maak een afmeld link duidelijk zichtbaar, helemaal onderaan je nieuwsbrief.

Nog een laatste tip:

Waarschijnlijk ontvang je zelf ook veel nieuwsbrieven. Bekijk ze eens kritisch, en vraag je af welke je zelf leest, en welke niet. Waar komt dat door? Wat vind je zelf interessant? Als iets bij jezelf niet werkt, werkt het bij je klanten waarschijnlijk ook niet.