Wat betekent de AVG voor je website?

Vanaf 25 mei 2018 geldt de nieuwe Europese wet voor beveiliging van persoonsgegevens, de AVG. Deze wet heeft gevolgen voor alle bedrijven en gaat over de manier waarop je met de gegevens van je (potentiële) klanten omgaat.

Als je website niet geschikt is, kun je een boete krijgen.

Dit moet je in ieder geval aanpassen:

  • Op je website moet een makkelijk te vinden privacyverklaring staan. Hierin moeten een aantal dingen duidelijk vermeld worden, zoals hoe mensen hun gegevens kunnen bekijken, aanpassen of laten verwijderen, welke gegevens je bewaard, wat je precies met de gegevens doet, hoe ze bewaard worden en wie toegang heeft tot de gegevens. Lees voor de precieze inhoud van de verklaring dit blog:
    https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/12/zo-is-je-privacyverklaring-avg-gdpr-proof/
    Als je zo’n privacy verklaring gaat schrijven, kun je het best naar een paar voorbeelden kijken voor inspiratie. Hoe doen anderen het uit jouw beroepsgroep? Om je een idee te geven, mijn privacyverklaring vind je hier >
  • Steeds wanneer mensen hun gegevens geven, (bijvoorbeeld op een contact formulier) moeten ze geattendeerd worden op deze verklaring.
  • Als je gegevens ontvangt via de website, bijvoorbeeld via een contact formulier, dan heb je een SSL certificaat nodig.
  • Mensen moeten zelf kiezen om je nieuwsbrief te ontvangen, je mag ze niet toevoegen, tenzij het bestaande klanten zijn.
  • Als je gebruik maakt van cookies op je website, moet je in sommige gevallen een cookieverklaring plaatsen. Meest voorkomende van deze cookies worden geplaatst omdat je bijvoorbeeld gebruik maakt van ‘social share’ buttons, of omdat je ergens een Youtube filmpje laat zien. Youtube filmpjes kun je zo op je website zetten, dat de cookies uit staan. Anders heb je officieel heb je dan toestemming nodig van de bezoeker. De vraag is natuurlijk hoe streng ze deze wet gaan handhaven. Je kunt hier je website checken op cookies www.cookiebot.com
  • Als je gebruik maakt van website statistieken, zoals Google Analytics, dan moet je bepaalde instellingen aanpassen.

Foto’s van mensen op je website

Pas op, ook de privacy van mensen die op foto’s staan is verscherpt. Dit betekent dat je voor alle foto’s die je op je website toont expliciet toestemming nodig hebt van de persoon die erop staat om op deze website getoond te worden. Een algemene verklaring is niet meer genoeg, er moet echt bij staan welke foto waar gebruikt mag worden. Zover ik weet geld dit voor alle foto’s van personen, dus ook voor stockfoto’s.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het in orde maken van je website?
Mail me via info@lauravisser.nl en ik kijk wat je nog moet doen, en hoe ik je kan helpen.

Disclaimer
Ik heb de informatie verzameld uit verschillende bronnen op internet, die ik hieronder zal noemen. Ik ga er van uit dat als je deze adviezen opvolgt, je aan de AVG voldoet. Ik ben echter geen jurist en kan geen 100% garantie bieden, of aansprakelijkheid voor  het naleven van de AVG accepteren.

Bronnen
https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/12/zo-is-je-privacyverklaring-avg-gdpr-proof/
https://reinder.eu/blog/nieuws/google-analytics-avg-gdpr
https://www.otys.nl/blogs/1/bsin01-kan-ik-google-analytics-blijven-gebruiken-onder-de-avg-(gdpr)?
https://www.dailycms.com/artikelen/avggdpr-wat-betekent-deze-wetgeving-voor-websites-en-webwinkels/

Waar schrijf je over op je website?

Dit artikel gaat over een van de grootste vergissingen die ik op websites tegenkom. Het is een heel logische vergissing, want jij bent vol van wat je aanbiedt, dus jij wilt zeggen: ‘Ik heb een geweldig product (of training, of cursus), het is hiervan gemaakt, het kan dit allemaal, zo werkt het, het is een fantastische nieuwe techniek etc.’ Maar…

Je bezoeker is helemaal niet geïnteresseerd in jou of jouw product.

Die denkt bij jouw verhaal voornamelijk: ‘Leuk voor jou, maar wat heeft dat met mij te maken?’. Als je niet begint met schrijven over je bezoeker en het probleem waar hij of zij mee zit, dan vraag je een hoop moeite van je bezoeker. Hij moet dan namelijk zelf gaan proberen zich voor te stellen hoe jouw product hem kan helpen. Je maakt het hem veel makkelijker door te zeggen:

‘Luister, als je dit probleem hebt, dan heb ik daarvoor de oplossing’

Nu zal een bezoeker denken: Ah, dat is precies het probleem dat ik heb. Deze persoon begrijpt mij. En hij heeft er ook nog een oplossing voor.’

Vertrouwen opbouwen

Je website heeft eigenlijk maar een grote functie: je website moet je bezoekers zoveel vertrouwen geven, dat ze een product van je willen afnemen.

Om vertrouwen op te bouwen moet je ervoor zorgen dat je bezoeker zichzelf herkent in de teksten en de sfeer van de website.

Meer specifiek betekent dit

  • Zo’n 50% van de teksten op je website gaan direct over je bezoeker. Je schrijft over zijn of haar problemen, situaties, vragen en voorbeelden die precies passen bij je bezoeker, op een manier zoals hij ook over zichzelf zou praten. Bij al deze dingen denkt je bezoeker: ‘dat ken ik, dat heb ik ook, dat zoek ik ook’.
  • Elke pagina op je website begint met een tekst die over je bezoeker gaat. Pas daarna schrijf je iets over jezelf of je product en hoe jij kan helpen.
  • De sfeer, vormgeving, foto’s passen bij wat je bezoeker verwacht.

Er zijn nog een paar manieren om met je website vertrouwen op te bouwen:

  • De website ziet er degelijk, overzichtelijk en professioneel uit.
  • Je hebt een goede pagina waarin je iets vertelt over jezelf, met een professionele foto van jezelf, waarin duidelijk wordt dat je veel ervaring hebt op dit gebied, dat je een expert bent.
  • Er staan ervaringen van anderen, recensies of aanbevelingen op je website.
  • Er staat iets over je  technieken of methodes. Let op: schrijf hier niet teveel, het gaat erom je bezoeker precies zoveel te vertellen dat je vertrouwen en nieuwsgierigheid wekt, en niet meer dan dat. Pas op dat je een bezoeker niet verwart of verveelt.
  • (Blog) Artikelen of video’s met relevante informatie, waar je bezoeker direct iets aan heeft, waardoor je bezoeker kan denken: “ah, deze persoon heeft hier veel over geschreven / gesproken, dus hij of zij weet er echt veel vanaf.”

Tot Slot

In sommige spirituele kringen is het ‘not done’ om over problemen te schrijven, met het idee dat je problemen zou aantrekken of groter maken door erover te schrijven. Als je tot zo’n stroming behoort, dan zou ik het volgende uitproberen: Schrijf een tekst op jouw manier en schrijf een tekst zoals ik hierboven beschreven heb. Laat het je klanten lezen en vraag ze welke tekst ze meer aanspreekt.

Meer lezen over website teksten?

Lees ook mijn artikel
17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites >

Komt je nieuwsbrief wel eens in de spam terecht?

Dan is het goed mogelijk dat de instellingen van je mailprovider niet goed staan.

Authentiseer je e-mailadres

Als je voor je nieuwsbrieven gebruik maakt van een mailprovider, zoals MailChimp, dan is het belangrijk dat je je account bij MailChimp ‘geauthentiseerd’ hebt. Dit betekent dat je MailChimp toestemming geeft om namens jou een e-mail te versturen naar jouw klanten. Dit moet zowel bij MailChimp, als bij je host, via de zogeheten DNS records.

Als je dit niet gedaan hebt, dan is de kans groot dat je nieuwsbrief bij de spam terecht komt. Het mailprogramma van je klant ziet namelijk een e-mail, die komt van MailChimp, maar die zegt dat hij komt van jouw e-mail adres. Mailprogramma’s zijn hier heel gevoelig voor, ze zullen in veel gevallen jouw e-mail als ‘verdacht’ merken.

Het is zelfs zo, dat als je veel nieuwsbrieven stuurt, die niet ‘geauthentiseerd’ zijn, je hele e-mailadres, of domeinnaam op een verdachte lijst kan komen, waardoor mailprogramma’s zoals gmail of hotmail al jouw e-mails voortaan verdacht gaan vinden, ook je gewone e-mail.

E-mail goed instellen is steeds belangrijker. Zo’n 90% van alle e-mails die verstuurd worden zijn spam*. Voor elke e-mail die jij ontvangt heeft je e-mailprogramma er zo’n 9 tegengehouden. E-mailprogramma’s werken met heel geavanceerde spamfilters, die alle e-mails nakijken, om zoveel mogelijk spam tegen te houden. Het fijne is dat je hierdoor niet zoveel spam krijgt. Het nadeel is, dat je eigen e-mail soms onterecht als spam gezien wordt.

Wat kun je doen om je nieuwsbrief niet in de spambox te laten komen?

Naast de authenticatie zijn er nog een aantal dingen om op te letten, zodat je nieuwsbrief niet als spam gezien wordt.

  • Het onderwerp moet niet te lang zijn, max 40 tekens
  • Gebruik geen woorden die veel gebruikt worden in typische spam, zoals ‘gratis, voordeel, nu, verdien, deal, etc’
  • Zet geen teksten in HOOFDLETTERS
  • Gebruik geen extra leestekens zoals !! of ??, maak een tekst die zo ‘normaal’ mogelijk geschreven is
  • Gebruik niet teveel kleuren, plaatjes, of links naar andere websites
  • Personaliseer je e-mail, zodat er bijvoorbeeld ‘beste Laura’ boven staat.

Doe je alles goed?

Dan heb je nog kans dat sommige nieuwsbrieven in de spam terecht komen. Elk mailprogramma (zoals Outlook, Gmail, Hotmail etc) heeft zijn eigen regels voor wat hij als spam aanziet, en het ene programma is strenger dan het andere. Je kunt niet voorkomen dat je e-mails soms in de spam terecht komen, maar je kunt wel  zo veel mogelijk e-mail goed laten aankomen, met de bovenstaande tips.

*bron: Wiki

Hoe deel je je website en je menu in?

Je website heeft een aantal pagina’s en een bepaalde indeling, dit vind je terug in het menu. Omdat de meeste websites op eenzelfde manier in elkaar zitten, verwachten bezoekers van je website dat jouw website ook zo in elkaar zit. Als je het anders doet, is de kans groot dat je bezoekers in de war raken of niet snel kunnen vinden wat ze zoeken.

Probeer niet origineel te zijn,
maak geen andere indeling dan de meeste mensen doen.

 

Hoofdmenu

Je hoofdmenu moet in ieder geval bestaan uit de volgende onderdelen:

  • home –  je product (en) – over jou – contact

Je hoeft het niet zo te noemen, je kunt bijvoorbeeld ook zeggen:

  • home – wat ik doe – over mij – contact
  • home – trainingen – over ons – contact

Hoe je deze pagina’s noemt is afhankelijk van het type klant dat je website bezoekt, wat denk je dat hem of haar het meeste aanspreekt?

Pagina’s die ook nog in het hoofdmenu kunnen:

  • agenda – blog / nieuws  – ervaringen / gastenboek – methode

Zorg ervoor dat er niet teveel pagina’s in je hoofdmenu staan, maximaal 7, liever 5. Veel knoppen in je hoofdmenu geeft de bezoeker ‘keuzestress‘, je kunt beter zelf voor de bezoeker kiezen door hem te leiden naar wat het belangrijkste is.

Submenu

In het submenu kun je subpagina’s toevoegen. Bij je product(en) krijgt bijvoorbeeld elk product zijn eigen pagina. Je kunt ook een pagina toevoegen over alle praktische dingen, als het handig is dat deze bij elkaar staan, zoals prijzen, locatie, bestellen, etc.

Verder kun je bij producten nog subpagina’s maken als bijvoorbeeld:

  • voor wie – behandelfilosofie – vergoedingen – klachten en kwaliteit – werkwijze – methodes – veel gestelde vragen

Bij ‘over mij’ kun je als je wilt subpagina’s opnemen als:

  • achtergronden –  inspiratiebronnen – je cv – registraties – links – wachttijden

Maak alleen pagina’s waarvoor je interessante teksten kunt maken en die echt iets toevoegen voor jouw klanten.

Hoeveel pagina’s maak je?

Als je je website indeelt, denk er aan dat je website maar een voornamelijk doel heeft:
nieuwe klanten zo ver geruststellen en overtuigen, dat ze je producten willen afnemen. Meestal zijn hiervoor niet zoveel pagina’s of teksten nodig.

Let op bij het indelen van je website:

  • De belangrijkste vragen die nieuwe klanten aan jou stellen, moeten beantwoord worden op je website.
  • De belangrijkste twijfels van nieuwe klanten moet je website voor je wegnemen. Maak een lijstje van deze vragen en twijfels en kijk op welke pagina’s je hier aandacht aan kunt besteden.
  • Nieuwe klanten moeten zich herkennen in de teksten die je schrijft. Doordat ze de problemen lezen en denken: dat heb ik ook. Doordat ze je manier van praten herkennen. Doordat ze de sfeer mooi vinden.
  • Nieuwe klanten moeten overtuigd worden van jouw expertise. Dit kan bijvoorbeeld door ervaringen van anderen te lezen, door jouw werkervaring te lezen of doordat je artikelen of blogs geschreven hebt die ze aanspreken.

Je hoeft niet precies uit te leggen wat je doet. Het is voldoende om mensen een globaal idee te geven. Sommige informatie maakt mensen alleen maar in de war. Je wilt dat mensen nieuwsgierig worden naar wat je aanbiedt, zover nieuwsgierig dat ze het willen proberen. En je wilt dat mensen je vertrouwen. Maar ze hoeven niet alles te weten, er mag best wat te raden overblijven.