17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites

T

ekst op een website wordt heel anders gelezen dan tekst in een folder of boek. Het belangrijkste verschil is dat mensen over het algemeen niet zo graag lezen van een beeldscherm, en weinig geduld hebben. Meestal ‘scannen’ ze een website om zo snel mogelijk te zien of de tekst die er staat interessant is. Mensen lezen nooit een hele website, en nooit van voor naar achter.

Lees de 17 tips om je tekst makkelijk ‘scanbaar’ te maken.

Je kunt de tekst opdelen in hapklare blokjes, met duidelijke en aantrekkelijke kopjes erboven. Zorg er daarnaast voor dat de tekst elementen bevat die de bezoeker verleiden om de tekst te lezen, zoals opsommingen, tabellen en quotes.

17 Tips voor het schrijven van teksten voor websites

  1. Gebruik zo weinig mogelijk tekst
    Als je je tekst geschreven hebt, loop dan alle zinnen nog eens na en vraag je bij elke zin af: kan deze zin niet weg? Schrap zoveel mogelijk.
  2. Korte alinea’s
    Verdeel je tekst in korte alinea’s van een aantal zinnen, met daarboven duidelijke een aantrekkelijke kopjes.
  3. Maak aantrekkelijke en inhoudelijke kopjes en subkopjes
    Gebruik als kopje liever ‘De training bevat naast fysieke en mentale oefeningen ook thuisopdrachten en uitwissel momenten’ dan ‘Inhoud van de training’.
  4. Gebruik trefwoorden, maak belangrijke woorden vet
    Je kunt trefwoorden vet maken, als visuele ankers, zoals in deze tekst is gedaan.
  5. Korte, eenvoudige zinnen
    Kijk je zinnen na, zijn ze niet te lang? Gebruik zo min mogelijk komma’s, start liever een nieuwe zin. Het kan helpen om een tekst hardop voor te lezen: als je moeite hebt een zin in een keer makkelijk uit te spreken, dan is hij te lang. Gebruik zinnen die je ook in een normaal gesprek tegen iemand zou kunnen zeggen.
  6. Maak lijstjes
    Lijstjes trekken makkelijk aandacht en zijn verleidelijk om te scannen. Maak bijvoorbeeld een lijstje ‘Vijf resultaten van deze training’ of ‘Vijf redenen om aan deze training mee te doen’. Ga in je lijst niet verder dan zeven (tenzij je hele tekst bestaat uit een grote opsomming, zoals deze pagina).
  7. Gebruik tabellen
    In een tabel kun je informatie soms overzichtelijker aanbieden:
  8. Gebruik zo weinig mogelijk werkwoorden
    Laat woorden als: kunnen, willen, zullen, hebben, worden, lijken zoveel mogelijk weg.
    Schrijf liever ‘Deze training geeft je de mogelijkheid sneller en effectiever te onderhandelen’ in plaats van ‘Deze training zal je de mogelijkheid kunnen geven om sneller en effectiever te onderhandelen’.
  9. Gebruik zo min mogelijk formele taal
    Mensen ervaren vaak een zekere afstand als ze lezen van een beeldscherm. Omdat er geen persoon bij is, die de tekst enige warmte geeft, komt formele tekst op een website vaak extra statig en afstandelijk over. Dit kan bezoekers afschrikken. Zelfs de website van de belastingdienst gebruikt geen formele taal. Probeer je teksten enige warmte en menselijkheid mee te geven.
  10. Gebruik quotes die een duidelijk andere opmaak hebben als de rest van de tekst
    (bijvoorbeeld italic, wat groter en een andere kleur) om je tekst te verluchtigen. Een quote van een tevreden klant, een principe waar je mee werkt of een zin uit een recensie breekt de tekst en maakt nieuwsgierig naar wat er nog meer te lezen is.
  11. Maak teksten persoonlijk
    In plaats van: ‘Zodra u zich heeft aangemeld, ontvangt u zo snel mogelijk een bevestiging’, ‘Zodra we uw aanmelding binnen hebben sturen we u zo snel mogelijk een bevestiging’.
  12. Gebruik zo min mogelijk of geen U
    Tenzij je een heel formeel bedrijf hebt, zoals een advocatenkantoor of makelaar. Een tekst op een website heeft van zichzelf al iets afstandelijks, door ‘u’ te gebruiken wordt de afstand groter. Je kunt in veel zinnen ook anders schrijven, zodat je helemaal geen u of je hoeft te gebruiken.
  13. Pas op voor abstracties, schrijf liever concreet
    In plaats van ‘De training geeft je de mogelijkheid om succesvoller en effectiever te onderhandelen’, ‘Ruim 70% van onze deelnemers sluiten al in de eerste maand na de training 40% meer contracten af met een hogere winstmarge’.
  14. Maak een samenvatting als inleiding
    Vaak lezen bezoekers alleen de eerste alinea van een pagina. Daarom is het belangrijk dat in deze eerste alinea de samenvatting van de gehele pagina staat. Begin nooit met een inleiding over hoe iets tot stand gekomen is, of een sfeerbeeld. In de inleiding staat waar de rest van de tekst over gaat, en wat een bezoeker kan verwachten als hij het geduld opbrengt om de hele pagina te lezen. Maak zo’n samenvatting door je af te vragen: wat is het doel van deze pagina, voor wie is deze pagina, wat is het onderwerp, wat is de centrale vraag die op deze pagina beantwoord wordt? Het kan overzichtelijk zijn om deze samenvattingen een andere opmaak te geven. Door ze bijvoorbeeld altijd bold te maken, of in een gekleurd kader te zetten.
    Alle samenvattingen van pagina’s kun je gebruiken op een overzichtspagina, gevolgd door een ‘lees verder >’ om het hele verhaal te lezen.
  15. Gebruik interne links om bezoekers te verwijzen naar andere delen van je website.
    Onderaan een tekst kun je links opnemen pagina’s waar de bezoeker na het lezen van de tekst in geïnteresseerd is geraakt. Na het verhaal over een training kun je afsluiten met: ‘aanmelden voor deze training >’, ‘lees meer over de trainers >’ etc.
  16. Gebruik externe links
    In je teksten, of onderaan je teksten kun je extra achtergrond informatie bieden door te verwijzen naar andere websites door middel externe links. Zet er altijd duidelijk bij dat de bezoeker via deze link naar een andere website gaat, bijvoorbeeld door een tekst als ‘Lees meer over het belastingvoordeel op de website van de belastingdienst >’ zodat bezoekers weten waar ze naartoe gaan. Zorg er ook altijd voor dat een externe link opent in een nieuw venster, zodat het venster van je website op de achtergrond actief blijft.
  17. Controleer je tekst
    Een spelfout is zo gemaakt en staat heel slordig op een website. Vaak is het moeilijk om foutjes in je eigen tekst te ontdekken, laat je teksten dus nakijken door anderen. Vraag mensen die niet in je vakgebied zitten om de teksten de lezen, zij kunnen het best aangeven of wat je geschreven hebt begrijpelijk is. Vaak zijn termen die je zelf regelmatig gebruikt voor anderen helemaal niet zo duidelijk.