20 Tips voor het schrijven van teksten voor websites

Tekst op een website wordt heel anders gelezen dan tekst in een folder of boek. Het belangrijkste verschil is dat mensen over het algemeen niet zo graag lezen van een beeldscherm, en weinig geduld hebben. Meestal ‘scannen’ ze een website om zo snel mogelijk te zien of de tekst die er staat interessant is. Mensen lezen nooit een hele website, en nooit van voor naar achter.
Je kunt de tekst opdelen in hapklare blokjes, met duidelijke en aantrekkelijke kopjes erboven. Zorg er daarnaast voor dat de tekst elementen bevat die de bezoeker verleiden om te lezen, zoals opsommingen, tabellen en quotes.
20 tips voor het schrijven van teksten voor websites
1. Gebruik zo weinig mogelijk tekst
Heb je een tekst geschreven? Loop alle zinnen na en vraag je bij elke zin af: kan deze weg? Schrap zoveel mogelijk. Hoe korter je teksten, hoe beter.
2. Korte alinea’s
Verdeel je tekst in korte alinea’s van een paar zinnen, met daarboven duidelijke en aantrekkelijke kopjes.
3. Maak aantrekkelijke en inhoudelijke kopjes en subkopjes
Gebruik liever: ‘De training heeft naast de lesdagen ook oefeningen voor thuis’ dan ‘Inhoud van de training’.
4. Gebruik trefwoorden en maak belangrijke woorden vet
Je kunt trefwoorden vet maken als visuele ankers, zoals in deze tekst is gedaan.
5. Korte, eenvoudige zinnen
Zijn je zinnen niet te lang? Gebruik zo min mogelijk komma’s en start liever een nieuwe zin. Hardop voorlezen helpt: als je moeite hebt een zin in één keer vloeiend uit te spreken, is hij te lang. Gebruik zinnen die je in een normaal gesprek ook zou zeggen.
6. Maak lijstjes
Lijstjes trekken makkelijk aandacht en maken de tekst overzichtelijk. Bijvoorbeeld: ‘Vijf resultaten van deze training’ of ‘Vijf redenen om mee te doen’. Beperk je tot maximaal zeven punten.
7. Gebruik tabellen
Een tabel kan informatie overzichtelijker maken.
8. Gebruik zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden
Schrap woorden als kunnen, willen, zullen, hebben, worden, lijken zoveel mogelijk.
- Liever: ‘Deze training helpt je sneller en effectiever te onderhandelen’
- In plaats van: ‘Deze training zal je de mogelijkheid kunnen geven om sneller en effectiever te onderhandelen’
9. Vermijd formele taal
Een website heeft van zichzelf al een afstandelijke toon. Formele taal maakt dit vaak nog erger. Zelfs de website van de Belastingdienst gebruikt eenvoudige taal. Geef je tekst warmte en menselijkheid.
10. Gebruik quotes met een afwijkende opmaak
Quotes breken de tekst en trekken de aandacht. Maak ze italic, bold, groter of in een andere kleur. Een quote van een tevreden klant, een belangrijke overtuiging of een recensie kan de lezer nieuwsgierig maken.
11. Maak teksten persoonlijk
- Liever: ‘Zodra we je aanmelding binnen hebben, sturen we je zo snel mogelijk een bevestiging’
- In plaats van: ‘Zodra u zich heeft aangemeld, ontvangt u zo snel mogelijk een bevestiging’
12. Gebruik geen ‘u’
Tenzij je een heel formeel bedrijf hebt, zoals een advocatenkantoor of makelaar. In veel gevallen kun je de tekst ook herschrijven zodat je ‘u’ of ‘je’ helemaal niet hoeft te gebruiken.
13. Wees concreet, vermijd abstracties
- Liever: ‘Ruim 70% van onze deelnemers voelt al na 3 maanden veel meer ontspanning en valt sneller in slaap’
- In plaats van: ‘De training helpt je te ontspannen en zorgt dat je lekker in je vel zit’
14. Begin een pagina met een samenvatting
Bezoekers lezen vaak alleen de eerste alinea. Zet hierin de kernboodschap.
- Begin niet met een uitleg over hoe iets tot stand is gekomen, maar geef direct aan waar de pagina over gaat en wat de lezer eraan heeft.
- Gebruik de samenvatting ook op overzichtspagina’s, gevolgd door een ‘lees verder >’.
- Zorg dat je zoekwoorden terugkomen in de titel en eerste alinea. Dit is goed voor de duidelijkheid én voor Google.
15. Gebruik koppen om een statement te maken
- In plaats van ‘Over ons’, kun je ook schrijven: ‘Wij zetten ons in voor jouw werkgeluk’. Dat nodigt uit om verder te lezen.
16. Gebruik interne links
Verwijs bezoekers naar andere relevante delen van je website. Bijvoorbeeld:
- ‘Aanmelden voor deze training >’
- ‘Lees meer over de trainers >’
17. Gebruik externe links
Bied extra achtergrondinformatie door naar andere websites te verwijzen. Zet er altijd bij dat de bezoeker naar een andere site gaat, zoals:
- ‘Lees meer over belastingvoordeel op de website van de Belastingdienst >’
Laat externe links openen in een nieuw venster, zodat jouw website op de achtergrond actief blijft.
18. Controleer je tekst door hem hardop voor te lezen
- Overal waar je hapert, is de zin te ingewikkeld.
- Nog beter: laat iemand anders je tekst voorlezen. Waar hij of zij struikelt, kun je de tekst verbeteren.
19. Controleer je tekst op spelling
- Een spelfout is zo gemaakt en komt slordig over.
- Laat je tekst nalezen door iemand anders of gebruik een spellingschecker.
20. Vermijd vakjargon
Vraag iemand buiten je vakgebied om je tekst te lezen. Vaak zijn termen die jij dagelijks gebruikt voor anderen helemaal niet zo duidelijk.