Hoe deel je je website en je menu in?
Probeer niet origineel te zijn,
maak geen andere indeling dan de meeste mensen doen.
Hoofdmenu
Je hoofdmenu moet in ieder geval bestaan uit de volgende onderdelen:
- home – je product (en) – over jou – contact
Je hoeft het niet zo te noemen, je kunt bijvoorbeeld ook zeggen:
- home – wat ik doe – over mij – contact
- home – trainingen – over ons – contact
Hoe je deze pagina’s noemt is afhankelijk van het type klant dat je website bezoekt, wat denk je dat hem of haar het meeste aanspreekt?
Pagina’s die ook nog in het hoofdmenu kunnen:
- agenda – blog / nieuws – ervaringen / gastenboek – methode
Zorg ervoor dat er niet teveel pagina’s in je hoofdmenu staan, maximaal 7, liever 5. Veel knoppen in je hoofdmenu geeft de bezoeker ‘keuzestress‘, je kunt beter zelf voor de bezoeker kiezen door hem te leiden naar wat het belangrijkste is.
Submenu
In het submenu kun je subpagina’s toevoegen. Bij je product(en) krijgt bijvoorbeeld elk product zijn eigen pagina. Je kunt ook een pagina toevoegen over alle praktische dingen, als het handig is dat deze bij elkaar staan, zoals prijzen, locatie, bestellen, etc.
Verder kun je bij producten nog subpagina’s maken als bijvoorbeeld:
- voor wie – behandelfilosofie – vergoedingen – klachten en kwaliteit – werkwijze – methodes – veel gestelde vragen
Bij ‘over mij’ kun je als je wilt subpagina’s opnemen als:
- achtergronden – inspiratiebronnen – je cv – registraties – links – wachttijden
Maak alleen pagina’s waarvoor je interessante teksten kunt maken en die echt iets toevoegen voor jouw klanten.
Hoeveel pagina’s maak je?
Als je je website indeelt, denk er aan dat je website maar een voornamelijk doel heeft:
nieuwe klanten zo ver geruststellen en overtuigen, dat ze je producten willen afnemen. Meestal zijn hiervoor niet zoveel pagina’s of teksten nodig.
Let op bij het indelen van je website:
- De belangrijkste vragen die nieuwe klanten aan jou stellen, moeten beantwoord worden op je website.
- De belangrijkste twijfels van nieuwe klanten moet je website voor je wegnemen. Maak een lijstje van deze vragen en twijfels en kijk op welke pagina’s je hier aandacht aan kunt besteden.
- Nieuwe klanten moeten zich herkennen in de teksten die je schrijft. Doordat ze de problemen lezen en denken: dat heb ik ook. Doordat ze je manier van praten herkennen. Doordat ze de sfeer mooi vinden.
- Nieuwe klanten moeten overtuigd worden van jouw expertise. Dit kan bijvoorbeeld door ervaringen van anderen te lezen, door jouw werkervaring te lezen of doordat je artikelen of blogs geschreven hebt die ze aanspreken.
Je hoeft niet precies uit te leggen wat je doet. Het is voldoende om mensen een globaal idee te geven. Sommige informatie maakt mensen alleen maar in de war. Je wilt dat mensen nieuwsgierig worden naar wat je aanbiedt, zover nieuwsgierig dat ze het willen proberen. En je wilt dat mensen je vertrouwen. Maar ze hoeven niet alles te weten, er mag best wat te raden overblijven.