Hoe kies je foto’s voor je website

Het succes van moderne websites hangt steeds meer af van goed beeldmateriaal. Kon je vroeger nog wegkomen met een website waarop nauwelijks foto’s stonden, tegenwoordig ziet zo’n website er al snel saai en ouderwets uit. Maar wat zijn geschikte foto’s?

Als je een website hebt voor bijvoorbeeld een dansschool, dan is dat niet zo moeilijk: waarschijnlijk zijn er gemakkelijk mooie foto’s te maken n.a.v. lessen of optredens. Iets lastiger wordt het als je een website hebt voor een abstracter beroep, zoals bijvoorbeeld therapeut, of adviseur. Hoe kom je dan aan geschikte foto’s? Als je met een ontwerper in zee gaat, zal hij of zij je daarbij helpen, maar als je zelf je website gaat inrichten, dan kan het helpen een foto concept te maken, zodat alle foto’s bij elkaar passen en bovendien de juiste boodschap geven aan jouw klanten.

Hoe maak je een foto concept?

  • Je kunt een conceptueel thema maken. Vraag je af wat de sterkste kant is van jouw product, waarom mensen met jou in zee gaan i.p.v. met jouw concurrenten. Vertaal dit in een symbool waarbij je foto’s kunt zoeken. Als je bijvoorbeeld erg let op duurzaamheid, dan kun je dit met foto’s uit de natuur benadrukken. Als je bijvoorbeeld goed bent in snelle acties met veel energie, dan kun je bijvoorbeeld werken met foto’s van vuurwerk. Voor Edith Lindhout maakte ik een website met allemaal foto’s van ogen, om te benadrukken dat zij vaak heel goed ‘ziet’ wat er in een organisatie speelt: www.edithlindhout.nl. Let erop dat je dit concept ook in de tekst benadrukt, zodat mensen de link tussen de tekst en de foto’s snappen.
  • Je kunt ook gaan voor een sfeer concept. Bijvoorbeeld bij de website van Marga Rijken worden steeds groepen mensen getoond in de tinten van de huisstijl, omdat het werk van Marijke gaat over hoe je je plaatst binnen de groep. Op de website van Studio Specht, gebruiken we foto’s die een sfeer van vogels, vrijheid, natuur laten zien, omdat we vinden dat dat bij onze websites past.
  • Het kan ook een persoonlijke liefde voor iets zijn dat erg bij je past. Ik maakte voor coach Derk Dooijer een website waarop we foto’s van Indianen gebruikte omdat dit voor hem een belangrijke inspiratiebron is. Als je dit doet moet je je wel goed afvragen of jouw persoonlijke voorkeur ook past bij jouw doelgroep, of de mensen die je wilt aantrekken.
  • Je kunt foto’s (laten) maken van je werkruimte, je huis, en hiervan bijvoorbeeld details laten zien. Dit kan goed werken bij therapeuten en trainers, omdat mensen meteen een gevoel hebben van bij wie ze terecht komen. Zoals bijvoorbeeld voor Jolanda Bongers: www.jolandabongers.nl
  • Je kunt ook samenwerken met een kunstenaar, als je iemand vindt die werk maakt dat goed aansluit bij het verhaal dat je vertelt. Als je de kunstenaar benoemd vinden kunstenaars de extra publiciteit die dit oplevert vaak wel fijn. Zo maakte ik een website voor Patrice Clarijs, en voor SparcS

Waar vind ik foto’s?

Als je een thema bepaald hebt kun je op zoek gaan naar foto’s binnen dit thema. Je kunt je netwerk vragen, er zijn vaak goede hobbyfotografen die het leuk vinden als hun foto’s gebruikt worden. Je kunt ook kijken op gratis foto websites, hier is een overzicht van welke ik hiervoor gebruik.

Let op:

Gewone foto’s van het internet mag je niet zomaar gebruiken, daar rust auteursrecht op.
Als je verschillende foto’s gaat gebruiken kijk dan goed of ze qua kleur en sfeer ook bij elkaar passen, om eenheid in je website te krijgen.